Bossen og valutabisserne

Den mangeårige DSV-direktør Kurt Larsen er ny bestyrelsesformand i Saxo Bank, hvor han er boss i en investeringsvirksomhed, der er under hård beskydning. Kunder fortæller om massive tab og anklager banken for svindel og snyd, påstande, som formanden kategorisk afviser.

Foto: Kristian S¾derup

»Jeg har ikke fortrudt min beslutning om at blive formand i Saxo Bank et sekund. Jeg er ikke sådan en type, der går rundt og fortryder og jeg er slet ikke en type, der løber af pladsen, bare fordi der er lidt støj omkring en virksomhed, hvor jeg er formand. Saxo Bank er en meget spændende virksomhed, som jeg er glad for at være tilknyttet, så det er vel egentlig okay.«

Kurt Larsen, mangeårig direktør i transportkoncernen DSV, nuværende bestyrelsesformand samme sted og siden 6. april i år bestyrelsesformand i den hårdt kritiserede investeringsvirksomhed Saxo Bank, er helt klar i mælet.

Han erkender, at situationen for og i Saxo Bank i dag er en anden, end da han sagde ja til posten for bare få måneder siden. 

Læs også: 200 mio. kr. forsvandt hos Saxo Bank-partner

Det kan godt være, at tidligere medarbejdere siden han kom til banken, er trådt frem og har fortalt, at opmod 90 pct. af valutakunderne i banken mister deres penge, at kunder føler sig snydt og at banken nu står overfor langvarige retssager mod kunder, men fortrudt, det gør han ikke!

Glem hvedebrødsdagene

De fleste har hørt om hvedebrødsdage. Altså dagene efter brylluppet, hvor alt er godt og hvor det nye ægtepar svæver på en lyseråd sky.

I USA taler man om præsidentens første 100 dage i embedet. Det er en slags fredning, hvor omgivelserne i en kortere periode giver den nye mand tid til at lande i embedet. For Kurt Larsen blev det hverken til hvedebrødsdage eller 100 dage med ro på kontoret. I stedet blev han kastet direkte ud i en gevaldig medieorkan, med Saxo Bank som centrum i anklager om svindel og snyd og stifterne, Lars Seier Christensen og Kim Fournais, som de to hovedaktører der måtte stå på mål mod kritikerne.

Læs også: Saxo Bank fortsætter opkøbsjagten

Kurt Larsen har sagt ja til at blive interviewet af Business Søndag. Aftalen er, at han vi fortælle om hans egen reaktion på anklagerne mod Saxo Bank og om, hvordan man håndterer en krise som den, Saxo Bank er blevet kastet ud igennem de sidste måneder.

Aftalen er også, at vi og banken ikke må diskutere konkrete sager. De afventer i stedet bl.a. retssager, som Saxo Bank har anlagt mod to tidligere kunder, portugisiske Fortune og svensk-libanesiske Charbel Nader, hvis selskab tabte 20 mio. kr. i løbet af fire måneder i 2009.

Hvorfor anlægger I sag mod to af jeres egne kunder?

»Jeg har aldrig været med til noget lignende tidligere, men situationen er altså helt speciel. Vi står i en situation, hvor Saxo Bank kritiseres hårdt af kunder, uden at vi har mulighed for at svare igen. Vi har forsøgt, men er ikke lykkes med, at få kundernes tilladelse til at svare på kritikken. Derfor måtte vi reagere og derfor tager vi nu sagerne,« siger Kurt Larsen.

Gale veje

Berlingske Business har gennem de sidste måneder beskrevet, hvordan kunder, som har tabt deres penge står tilbage og føler sig snydt.

Kommer du aldrig i tvivl over, om Saxo Bank faktisk er på gale veje?

»Hør her. Hver gang der er en ny historie, hvor en kunde står frem og fortæller, at han har tabt penge, føler sig snydt eller har oplevet problemer med banken, så tager jeg direkte i banken og får en fyldestgørende forklaring. Jeg har ofte Thomas Plenborg (bestyrelsesmedlem i Saxo Bank og professor på CBS) med og vi stiller spørgsmål til vi begge føler, at vi har fået en redelig forklaring. Vi har ikke én gang forladt banken uden at føle os helt sikre på, at Saxo Bank har gjort tingene så korrekt som muligt,« siger Kurt Larsen.

LÆS HELE INTERVIEWET I BUSINESS SØNDAG