B&Os nye navn afsløret

Hemmelighed skulle først afsløres til november for verdenspressen, men Berlingske Business kan allerede nu løfte sløret for B&Os nye navn.

Foto: Brian Bergmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Navnet på Bang & Olufsens største globale satsning i nyere tid er sluppet ud en måned før planlagt. Det skabte stor omtale, da den kriseramte, danske elektronikproducent i august oplyste, at den er på vej med et nyt sub-brand, hvorunder en stribe nye og billigere produkter skal sælges i Apple-butikker verden over.

For at skabe hype om det nye sub-brand, skulle navnet først afsløres i november til en stor international lancering i en europæisk storby. Men allerede i dag kan Berlingske Business fortælle, at det nye sub-brand kommer til at ligge særdeles tæt op ad moder-brandet.

Således har Bang & Olufsen A/S netop registreret navnet ”Bang & Olufsen Play” ved den danske Patent- og Varemærkestyrelse, viser opslag i styrelsens register. Selskabets advokat har betalt 2.350 kroner for registreringen og fået en bekræftelse tilsendt 21. september 2011. Desuden har Bang & Olufsen så sent som 5. oktober bedt myndigheden om også at få registreret navnet ”BeoPlay”.

Sælges i USA og Europa

Bang & Olufsen Play-navnet bliver sat på de produkter, som B&O fra november vil sælge i Apples mange butikker. I august oplyste B&O, at Apple i første omgang har sagt ja til at føre produkterne i USA og Europa.

Den danske elektronikproducent har tidligere fået stor kritik for at komme med for dyre produkter, der var teknologisk bagud. Håbet er, at de nye og billigere produkter vil kunne sikre adgang til en masse nye kunder, der sætter pris på design, kvalitet og funktionalitet. Præcis hvilke produkter, der kommer i Apple-butikkerne vil B&O først løfte sløret for senere på året, men der bliver sandsynligvis i første omgang tale om høretelefoner og højttalerstationer.

Markant brud på strategi

Produkter af mærket Bang & Olufsen Play vil B&Os nye topchef også gerne sælge fra en række andre detailforretninger og en internetbutik. Det nye sub-brand og dets distribution er således et markant brud på selskabets hidtidige strategi om kun at sælge produkter fra egne butikker.

Business.dk forsøger at få en kommentar fra B&O om valget af det nye navn.