Bornholmsk whisky-dims storsælger

En opfinder fra Bornholm har kreeret en dims, der forbedrer smagen af en whiskysjus, og den internationale whisky-gigant Ballantines har købt flere tusinde eksemplarer.

Henrik Hansen opfinder af Wishky Key. Pressemateriale
Læs mere
Fold sammen

Bornholmerhanen, øl fra Svaneke Bryghus, røget sild, Kadeau. Solskinsøen er kendt for at være leveringsdygtig i alt inden for mad og drikke, og Whisky Key er ingen undtagelse, hvis man spørger opfinderen bag:

»Hele øen er jo kendt for gastronomi, og der håber jeg da, at Whisky Key bliver en del af den fortælling,« siger Henrik Hansen opfinderen af Whisky Key.

Whisky Key er en metaldims, der vender vandmolekylerne i whiskyen. Det gør, at den bliver mere rund og blød, og den gemmer sprit og bismage, så den fulde whisky-smag træder frem. I en røget whisky forsinker Whisky Key røg-smagen, således at andre smagsnuancer i whiskyen kan nydes, førend at røgsmagen overtager.

The Whisky Key i et glas. Pressemateriale Fold sammen
Læs mere

Henrik Hansen er født og opvokset på Bornholm. Fra 1997-2010 har han drevet pub og diskotek på solskinsøen, og det var her, han fik ideen til Whisky Key:

»For 10 år siden begyndte jeg at eksperimentere med, hvordan jeg kunne åbne en whisky og gøre den blødere, samt dæmpe nogle af sprit- og bismagene. Jeg har prøvet med mange forskellige materialer, men det bedste resultat blev opnået i rustfrit stål i en speciel udformning,« siger Henrik Hansen.

Og den skotske whiskyproducent, Ballantines, henvendte sig selv til den bornholmske opfinder, da de skulle bruge en gimmick, de kunne sælge sammen med en speciel-whisky, der blev tilgængelig i Sydkorea. De har endt med at købe omkring 17.000 eksemplarer over to omgange.

»Selv ledelsen i Ballantines har tilkendegivet, at det er et godt produkt, og at det virker. Nu er den kun i salg i Sydkorea, så jeg tænker, at hvis jeg kan sælge 17.000 derover, så må vi kunne sælge endnu flere her,« siger Henrik Hansen.

Svær at sælge

On the rocks, uden is, stuevarm, kold. Der er et utal af måder, som folk foretrækker deres whisky. Det er en vane-ting forklarer Henrik Hansen. Han begyndte i sin tid at teste Whisky Key på gæsterne på hans beværtninger, og det var her, han besluttede sig for at den skulle gøres kommerciel:

»Vi fik så meget positiv respons, at vi derfor besluttede os for at sætte The Whisky Key i produktion og give alle andre, der også holder af whisky, muligheden for at få den samme oplevelse, når de nyder en whisky,« siger Henrik Hansen.

Wishky Key i boks. Pressemateriale Fold sammen
Læs mere

Et gammelt amerikansk forsøg - ikke med whisky men med arbejdsbelysning - beviste, at man kan have tendens til at være forudindtaget, når man ved, at man bliver testet. Hawthorne-effekten hedder det. Og det har Henrik Hansen også oplevet, når han har testet Whisky Key på skeptikere:

»Jeg vil påstå, at alle kan smage forskel. Men jeg har haft et par stykker, der ikke vil smage forskellen. Folk er for skeptiske, og det er svært at forstå, at man kan forandre smagen af whisky på 5-6 sekunder, for så stærkt går det,« siger Henrik Hansen og fortsætter:

»Den er svær at sælge, og det har været et problem for os, at man skal prøve den, før man tror på det. Jeg var på et tidspunkt til en whisky-messe, hvor der gik to forbi, der bare rystede på hovedet og spurgte, hvad det var for en TV-shop-ide. Jeg fik til at prøve den, og de købte begge to en med det samme,« griner Henrik Hansen.