Bornholms-trafikken i spil på Kattegat

Transportminister Hans Christian Schmidt mener godt, Bornholmstrafikken kan bringes i spil for at redde den lukningstruede færgeoverfart over Kattegat.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Både vognmænd, byråds- og folketingspolitikere kæmper hårdt for at finde et alternativ til Mols-Linien, når færgerne om godt to måneder indstiller sejladsen over Kattegat. Forrest går transportminister Hans Christian Schmidt, der er villig til at strække sig langt for at forhindre de mange lastbiler, der lige nu tager færgen, i at køre ad E45 ned gennem Jylland og over Storebælt - eksempelvis ved at bringe det statsejede Bornholmstrafikken i spil.

- Det er min klare holdning, at de færger - måske sammen med Clipper - godt ville kunne løfte opgaven. Så hvis du spørger mig, om man kan bringe dem i spil, så må jeg sige, at det kan man godt, siger Hans Christian Schmidt.

Han understreger, at der endnu kun er tale om spekulationer, og at flere andre muligheder også er i spil. Eksempelvis har også Karsten Ree meldt sig som en mulig invester i en genopstanden rute mellem Grenaa og Hundested. Men juridisk ser ministeren ikke noget problem i, at Bornholmstrafikken sejler på Kattegat i samarbejde med en privat aktør.

Læs også:

Flere rederier interesseret i Aarhus-Kalundborg   

Grenaa-Hundested i spil igen


Langsommeligt EU-udbud

Flere interessenter - vognmænd, politikere og færgeselskaber - har også bragt muligheden for at sende overfarten i EU-udbud. Ministeren mener dog ikke, at det er realistisk med den givne tidsramme på godt to måneder.

- Hvis der virkelig kommer fart på, ville et EU-udbud måske kunne klares på syv måneder. Men jeg tror ikke, at det er klogt at lade færgefarten ligge i så lang tid. Vi er nødt til at finde en anden løsning, så vi ikke sætter uret i stå, siger transportministeren, der stadig tror på, at færgefarten på Kattegat fortsætter, efter Mols-Linien har slukket lanternerne.

Også selvom det er en midlertidig løsning parallelt med en EU-udbudsrunde.

Langsigtet strategi

Hans Christian Schmidt har tidligere argumenteret for en bibeholdelse af færgeruten med, at de mange lastbiler ikke skal sendes over Fyn. Men faktum er, at antallet af lastbiler på Storebæltbroen er faldet så drastisk efter finanskrisen, at selvom samtlige vogne fra Mols-Linien tog den tur i stedet, ville antallet af lastbiler kun nå op på niveau med Storebælts-trafikken før krisen.

Læs også: Minister: Lastbiler skal ikke over Fyn

- Det er rigtigt, at broen i øjeblikket godt ville kunne tage de mange flere lastbiler. Men vi er nødt til at se længere frem. Og så er det jo ikke kun et spørgsmål om Storebælt. Trekantsområdet er nok det sted, der oplever det største pres, siger Hans Christian Schmidt under henvisning til den store mængde af vejarbejde, der vil skabe lange køer flere år fremad.

Dermed sætter transportministeren endnu en tyk streg under, at hvis han på nogen mulig måde kan undgå det, vil de jyske vognmænd og andre trafikanter stadig have mulighed for at sejle til Sjælland efter den 15. september.

Læs også: Godsrute sviner mere end tur over Fyn