Bornholm taler med én stemme

De bornholmske politikere har begået de fejltagelser, der skal begås i forbindelse med færgeforlig og rammeaftaler. Nu arbejder de tæt sammen for at øge tilskud til transporten til og fra øen – uanset parti, fortæller Peter Juel Jensen fra partiet Venstre.

Bornholmske virksomheder betaler et startgebyr på en færgebillet, når de eksporterer- eller importerer varer – til forskel fra virksomheder, der ikke har slået sig ned på en ø. Nu håber de bornholmske politikere på velvilje fra Folketinget, så øen ikke skal sygne hen. Arkivfoto: Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

200 millioner kroner til færgen og 25 millioner kroner til luftfart hedder det årlige driftstilskud til Bornholm. Men det er ikke nok til at skabe lige konkurrenceforhold for eksportvirksomheder på solskinsøen.

»Ved seneste færgeforlig sloges vi lokale politikere partimæssigt. Men fra nu af handler det om at tale med én stemme, så vi kan få bedre logistikforhold på Bornholm. Vi kæmper også i hver vores partier om at skabe forståelse for vores forhold – for 20 pct. billigere billetter ville generere flere job,« siger Peter Juel Jensen, bornholmsk folketingsmedlem for Venstre.

130 millioner kroner skal der oven i det nuværende driftstilskud på 225 millioner – så ville Bornholm kunne konkurrere på lige fod med andre danske virksomheder. Beløbet svarer næsten til, hvad én kilometer motorvej koster at etablere, fortæller øens borgmester Winni Grosbøll (S).

Hun ønsker at få sidestillet udgiften til færgetransport med udgiften til vejtransport og har været på studiebesøg i Skotland, hvor man har sikret trafikal ligestilling kaldet RET eller Road Equivalent Tariff til øer som Orkney. Det har betydet, at 35 pct. flere bruger skotske færger.

»Vi forlanger ikke særbehandling, men vil gerne på niveau med andre områder i Danmark,« siger borgmesteren.

Hos DI Transport mener transportdirektør Michael Svane, at det er et spørgsmål om, hvorvidt Folketingets politikere vil holde ø-samfund som Bornholm i live og det lokale erhvervsliv i gang samt have en veluddannet arbejdskraft – og ikke kun i turistsæsonen.

Der er 1.500 arbejdsløse tilmeldt i 3F, men samtidig mangler man faglært arbejdskraft. Dertil kommer, at 62 pct. af de unge flytter fra øen efter endt skolegang – og det er svært at få dem til at vende tilbage.

»Det handler alene om politiske drøftelser, om man vil holde både virksomheder og samfund intakte – ikke mindst eksportvirksomheder har store udfordringer. Spørgsmålet er, om landspolitikerne vil åbne pengepungen lidt mere. Problemet findes jo på mange andre øer, men især på Bornholm med 40.000 indbyggere. Her er afstanden størst til fastlandet – og billetterne dyrest,« siger Michael Svane.

Han understreger, at der kan komme EU-bestemmelser ind over, når det handler om tilskud, men det har der tidligere været givet til De Kanariske Øer i Spanien.

Seneste færgeforlig er fra 2011, et nyt skal være på plads i 2017. Lokalpolitikere og virksomheder mener ikke, at problemet kan vente så længe med at blive løst.

»Vi må ikke give rabat på fragtopgaver, så prisen for at sende ti trailere om ugen eller én om året er i dag den samme – nemlig 1.792 kroner standard for en tom trailer som udgangspunkt inklusive håndtering. Til gengæld sørger vi for at yde den bedst mulige service. Således skal kunderne møde tæt på afsejle-tidspunktet,« siger Lindy Kjøller, salgs- og marketingchef hos Danske Færger A/S.

Men erhvervslivet er presset. Fiskeriet er væk, og landbruget har det hårdt. Fjerkræslagteriet er væk, og slagteriet lukker måske.

»Danish Crown har varslet lukning 1. juni i år, hvis de ikke finder besparelser på 25 millioner kroner. Udgiften til færgen udgør seks millioner kroner alene,« siger Winni Grosbøll.

En virksomhed som Danish Crown er meget medarbejderintensiv og dermed vigtig for et samfund som det Bornholmske.

»Hvis der ikke er plads til dem, så knækker vi midt over på et tidspunkt,« siger Peter Vesløv, adm. direktør i Beck Pack Systems A/S i Rønne og formand for Business Center Bornholm.