Borgerlig uenighed om finansieringen af danske broer

Mens Venstre og Dansk Folkeparti foretrækker, at danske investorer finansierer danske broer, så spiller det ingen rolle for de Konservative, hvor den private investor kommer fra.

Skal danske broer finansieres af udenlandske eller danske investorer?

Det spørgsmål bliver relevant i takt med, at politikerne åbner op for, at private investorer kan finansiere milliardprojekter som eksempelvis en bro over Kattegat.

Men spørgsmålet skaber uenighed i Folketinget, hvor de Konservative og Socialdemokraterne hilser både indenlandske og udenlandske investorer velkommen, mens Venstre og Dansk Folkeparti er mere forbeholdne.

"Man har sin nationalfølelse. Jeg vil foretrække, at det er danske pengetanke, der går ind i sådan et projekt," siger venstres trafikordfører Kristian Phil Lorentsen.

Han vil dog ikke på forhånd udelukke udenlandske private investorer, da det – som han siger – ikke er ånden i det indre marked.

I Dansk Folkeparti er trafikordfører Walter Christophersen også forbeholden.

"Nu er jeg jo medlem af Dansk Folkeparti. Og dansk ligger mig meget på hjerte. Så det skal være et dansk ledet konsortium. De må gerne tage kapital udefra, bare majoriteten er dansk," siger han.

S og K åbne for udenlandske penge

Hos De Konservative er tonen anden, og her hilser trafikordfører Henriette Kjær udenlandske investorer velkomne:

"Det har jeg overhovedet ingen problemer med. Det handler om, hvem der kan tilbyde de bedste vilkår," siger hun og er dermed uenig med regeringspartneren Venstre.

Samme melding kommer fra Socialdemokraterne, der principielt er ligeglade med, om investorerne kommer inden for eller uden for landets grænser.

Hvis det kun er danske private investorer, der får lov til at finansiere et projekt som en bro over Kattegat, så peger meget på, at det enten er pensionskasserne ATP eller PFA, der er store nok til den opgave.

"Mig bekendt har vi ikke nogen private kapitalfonde eller banker, der har en størrelse, så de kan gå ind i det her med direkte investeringer," professor og planlægningsforsker Bent Flyvbjerg fra Aalborg Universitet.

Han forudser et investeringsboom i Danmark, hvis politikerne giver grønt lys for privat finansiering af store infrastrukturprojekter som f.eks. en bro over Kattegat, fordi sådanne investeringer både er langsigtede og rimeligt inflationssikrede.