Borgens genvej til succes

Indtjeningen skal øges, og kundeforholdet forbedres i Danske Bank. På begge punkter står den nye direktør, Thomas F. Borgen, med gyldne muligheder, der kan klares med enkelte greb, vurderer bankeksperter.

De såkaldte prioritetslån med ti års afdrags-frihed, der blev optaget fra 2003, kan vise sig at være et godt kort på hånden for Danske Banks nye topchef, Thomas Borgen, i hans bestræbelser på at leve op til bankens mål om at forrente egenkapitalen med 12 procent om året fra 2015. Foto: Nikolai Linares Fold sammen
Læs mere
Den nye administrerende direktør i Danske Bank, Thomas F. Borgen, står med et særdeles godt kort på hånden, når han skal forsøge at nå bankens erklærede målsætning om et afkast til aktionærerne på 12 procent i 2015.

Således venter der i de kommende regnskaber en potentiel milliardgevinst, der stammer fra bankens store bestand af såkaldte prioritetslån, som en række kunder i øjeblikket blot betaler i omegnen af én procent i rente på.

Af den grund har banken ikke tjent det store på lånene, som blev optaget fra 2003 med ti års afdragsfrihed. Hidtil har Danske Bank ikke kunnet ændre på lånene, men når afdragsfriheden udløber fra i år, kan Danske Bank øge indtjeningen.

»Banken har prioritetslån for omkring 75 milliarder kroner. De ligger til indskuds-bevisrenten plus et tillæg, men mange af dem løber ud og skal fornys over de kommende par år,« siger John Norden, partner i bankportalen Mybanker. Indskudsbevisrenten er groft sagt nul, og nogle af lånene er kun belagt med tillæg på 0,9 procent.

Ifølge John Norden kan en forhøjelse af tillæggene give Danske Bank op til et par milliarder kroner mere i indtægt i takt med, at afdragsfriheden udløber.

Det er dog ikke sikkert, at Danske Bank kan regne med hele gevinsten. Ifølge privatøkonomisk rådgiver Kim Valentin fra Finanshuset i Fredensborg har nogle kunder mulighed for at lade lånene fortsætte til den meget fordelagtige rente – og blot begynde at betale afdrag.

»Hvis man får et forslag om at lægge sit prioritetslån om, skal man være opmærksom. Jeg har set eksempler på, at man kan gøre kreditten større, forlænge afdragsfrihed eller lignende. Men så kommer der også en paragraf ind om, at det fremover er banken, der sætter renten,« siger han.

Den nuværende rente på et prioritetslån ligger i bedste fald mellem 3,5 og fire procent.

Også kunderne er et stort fokusområde for den nye direktør i Danske Bank.

Et af de første punkter i bankens fondsbørsmeddelelse om direktørskiftet var således, at man ønsker at være mere kundeorienteret. Ifølge Mikkel Korntved, ekspert i kunde-relationer og direktør i Loyalty Group, kan det tolkes som en erkendelse fra banken af, at den del ikke har fungeret optimalt under Eivind Kolding.

»De giver udtryk af, at Thomas Borgen skal sikre en højere grad af kundetilfredshed og kundeorientering. Først og fremmest er det jo en erkendelse af, at man ikke har haft et tilstrækkeligt fokus på dette,« siger Mikkel Korntved.

Overordnet set kan meget klares med en bedre kommunikation, mener han. Som et eksempel nævner han det omstridte kunde-program, hvor pressen var de første til at blive informeret om ændringerne.

»Hvis vi kigger i bakspejlet, er en af de største fejl, banken har begået, at den ikke orienterede kunder og medarbejdere om de ting, før medierne hørte om det. At man som kunde kan læse i avisen, at man måske ikke længere er interessant for Danske Bank, uden at have hørt fra den personligt, er ikke acceptabelt. Fremadrettet skal Borgen få mere styr på sin organisation, så den har styr på sine kunder og sine medarbejdere,« siger Mikkel Korntved.

Kim Valentin forventer også, at man i Danske Banks fremtidige kommunikation til kunderne vil se, at en ny direktør er kommet til.

»Jeg tror, banken vil justere kommunikationen, så den bliver mere direkte til den enkelte kunde. Det er den måde, man fastholder gode kunder,« siger Kim Valentin.

Alt andet lige er banken dog på rette vej, hvor blandt andet kundeprogrammet ser ud til at bidrage positivt til bundlinjen. Det mener aktieanalytiker Christian Hede fra Jyske Bank. Og da negativiteten ved indførelsen af kundeprogrammet er ved at aftage, kan Thomas Borgen høste frugterne.

»Man kan sige, at han får lov til at begynde fra bunden med en forretning, der egentlig er på vej i den rigtige retning, og derfor skal han bare holde den bold kørende, der er begyndt at trille, og forhåbentlig få den til at trille endnu hurtigere,« siger Christian Hede.