Bording bejler til marketingfolket

Den børsnoterede F.E. Bording-koncern vil med et nyt setup, Bording Hub, reformere marketingafdelingernes måde at samarbejde med bureauer og leverandører på.

Søren Allerup. PR-foto Fold sammen
Læs mere

Børsnoterede F.E. Bording, der med 15 selskaber i porteføljen er blandt Skandinaviens største udbydere af løsninger inden for Marketing Communications Services, investerer nu i det nye selskab Bording Hub. Håbet er, at Bording Hub kan være med til at revolutionere marketingafdelingernes måde at samarbejde med bureauer og leverandører på.

Alene herhjemme er der i dag over 300 bureauer og langt flere produktionssteder, som alle arbejder på hver deres måde. Har man mere end én samarbejdspartner i virksomhedens marketingafdeling – hvilket er reglen snarere end undtagelsen – risikerer man at bruge mere tid på koordinering og samarbejde end på strategi og indhold. Det er her, det nye setup kommer ind i billedet.

»Bording Hub gør det nu muligt for marketingafdelingerne at samle alle leverandører i én løsning. Bording Hub er en cloud-baseret løsning, der for alvor reformerer hele måden, marketingafdelingerne i dag samarbejder med leverandører på, herunder blandt andet reklame-, web-, dialog-, medie- og PR-bureauer,« siger F.E. Bordings kommercielle direktør, Thomas Ladefoged.

Effektive forbindelser

F.E. Bording har stiftet Bording Hub i samarbejde med Søren Allerup, der er administrerende direktør og medejer. Søren Allerup er en af den danske reklame- og produktionsbranches mest erfarne folk med 30 års erfaring inden for grafisk produktion, outsourcing og automatisering – blandt andet fra reklamebureauer som AdPeople, PeopleGroup, McCann Copenhagen og Grey København.

»Antallet af samarbejdspartnere og leverandører øges i takt med digitaliseringen, og det har kompliceret marketingprocesserne. Det dræner ressourcerne i virksomhederne. Derfor er der opstået et behov for nye værktøjer, der binder marketing­aktiviteter sammen på tværs af samtlige kanaler og samarbejdspartner,« mener han.

Lanceringen af Bording Hub rammer markedet kort efter, at en CMO Trendanalyse fra MyResearch viste, at annoncørernes investeringer i inhouse-afdelinger er i markant vækst.

Her peger direktøren på den gevinst, som Bording Hub kan generere ved at binde alle led effektivt sammen. Samtidig tilbyder løsningen også outsourcet low cost-web og dtp-produktion.

Store ambitioner

Ifølge ham er det en meget enkel model, som ikke er set i den udformning tidligere. Marketingportaler, som der findes flere af i dag, tilhører nemlig som regel enten kunden, bureauet eller en leverandør, som så har fået tilpasset det specifikt til dem.

Samtidig har man ikke mulighed for at vælge andre leverandører til.

I Bording Hub kan man derimod forbinde alle aktører i én løsning uanset opgavens art.

»Vi ændrer ikke ved de gode relationer mellem virksomhed og bureau, men giver virksomhederne overblik, kontrol og ejerskab over hele processen. For eksempel i forbindelse med store marketingkampagner kan virksomhederne nu vælge blandt deres samarbejdspartner og inhouse eller outsourcet low cost-web og dtp-produktion og bevare overblikket ét sted. Vores beregninger viser, at der er cirka 20 procents besparelse på interne ressourcer, der for eksempel kan udnyttes på strategi og indhold i stedet for styring og administration,« siger Søren Allerup.

Han understreger, at via eget setup i Bangladesh er hele outsourcing-delen en integreret del af workflowet i Bording Hub. Det giver for eksempel mulighed for, at en marketing­opgave kan starte inhouse hos marketingafdelingen eller på bureauet, der så kan vælge helt eller delvist at producere i Bangladesh eller løse opgaven selv:

»Uanset hvor opgaven løses, er det samme workflow og korrektur- modul, man arbejder i, og som kun er synlig for den valgte partner.«

Selskabets ambition er i løbet af det første år at have koblet mellem fem og ti store, internationale virksomheder og deres samarbejdspartnere op på Bording Hub.