Boom i øko-salget til storkøkkener

Økologi sælger som aldrig før til private og offentlige storkøkkener. Sidste år steg salget med næsten 30 pct., viser tal fra Danmarks Statistik. Der er især vækst i salget af frugt og grønt.

I de senere år har 31 kommuner fået midler til at uddanne medarbejdere i at gøre køkkenet mere økologisk, og den investering har givet pote, mener Økologisk Landsforening. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Det økologiske salg til de danske storkøkkener er tredoblet i løbet af kun tre år. Dermed har økologi aldrig før fyldt så meget i landets professionelle private og offentlig køkkener.

Storkøkkenerne købte øko-varer for ca. 1,7 milliarder kr.  i 2015, og det er en stigning på 27 pct. i forhold til året før. Det viser en opgørelse fra Danmarks Statistik.

Økologiens andel af fødevaresalget til storkøkkenerne udgør nu 7,6 pct. Det er især de offentlige køkkener, der trækker udviklingen.

Opgørelsen fra Danmarks Statistik viser også en stigning økosalget i alle varegrupper til storkøkkenerne. Mest voksede salget af frugt og grønt, nemlig 38 pct. fra 2014 til 2015.

»Et af hovedprincipperne i at lægge storkøkkeners indkøb om til økologis er, at der skal masser af sæsonens grønt på tallerkenen, mens der bliver skruet lidt ned for kødet. Desuden er der fokus på, at madspild reduceres markant, og at maden laves fra bunden. På den måde kan man opnå både mere velsmagende, sundere og mere klimavenlige måltider indenfor det samme budget,« siger Torben Blok, markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening.

I de senere år har 31 kommuner fået midler til at uddanne medarbejdere i at gøre køkkenet mere økologisk, og den investering har givet pote, mener Økologisk Landsforening.

»Den politiske målsætning om 60 pct. økologi i landets offentlige køkkener slår nu for alvor igennem i statistikken, Det er lykkedes at knække koden til, hvordan køkkenerne får meget mere økologi på menuen uden at skrue op for budgettet,« siger Torben Blok.



En af dem er Odense Kommune. Her bliver der hver dag serveret 2.500 delvist økologiske måltider kommunens ældre og handicappede. Alle kommunens kantiner har et mål om 60 pct. økologi.

»Vi ønsker at give vores borgere og de ansatte, der spiser i vores kantiner, dejlig mad lavet af gode råvarer og tilberedt efter de bedste håndværksprincipper. I dag er over 50 procent af vores råvarer økologiske, og vi køber lokalt, når det er muligt. Det er godt for madoplevelsen, godt for de lokale arbejdspladser og godt for miljø og klima. Alle vinder på økologi,« siger Brian Skov Nielsen, Rådmand i Odense Kommunes Ældre- og Handicapforvaltning (Ø).

Danmark er i øvrigt det land i verden, hvor økologien har størst markedsandel i forhold til det samlede salg i landets detailhandel.

På blot ti år er det økologiske salg fordoblet i Danmarks dagligvarehandel, så økologientegner sig for 8,4 pct. af det samlede antal solgte varer.