Boom i import af brugte biler

Der kan være store penge at spare på at købe en brugt bil i Tyskland og tage den hjem til Danmark. Men udvalget af biler syd for grænsen er også langt større end herhjemme.

Danskernes interesse for at købe brugte biler i Tyskland er eksploderet på få år. Sidste år blev der hentet 35.000 biler i Tyskland, som nu kører rundt på danske landeveje, og det er dobbelt så mange som for få år siden, hvor importen var nede på under 20.000 om året.

Væksten hænger sammen med, at danskerne har fået flere penge mellem hænderne, og interessen for at anskaffe biler er steget de senere år.

»Men der kan også være penge at spare ved at købe en bil brugt i Tyskland,« siger bilteknisk redaktør hos FDM, Søren W. Rasmussen.

Overassistent Stig Mikkelsen fra »Skat,« der i praksis står for vurderingen af de importerede biler oplever, at der i disse år kommer flere dyre biler fra Tyskland.

»Før var hovedparten af bilerne almindelige mellemklassebiler. Nu er der langt flere dyre mærker som Mercedes og BMW med masser af ekstra udstyr,« siger Stig Mikkelsen.Kæmpe udbud i Tyskland

Direktør i Dansk Automobilforhandlerforening, Preben Kjær, mener lige frem der er gået mode i at importere brugte biler fra Tyskland.

»I mange år lå denne import nogenlunde fast på ti procent af nysalget salget herhjemme. Men de senere år er det altså steget til op mod 25 procent. Vi tror at det hænger sammen med, at flere vil have biler, der er bedre udstyret, og som er mere specielle,« siger Preben Kjær.

Han peger på, at der i kataloger over gængse bilmodeller i Danmark, eksempelvis kun optræder 11 forskellige slags Mercedes biler.

»Men der er over 70. Danmark er et uland, hvad biler og bilmodeller angår. Så folk må til udlandet, hvis de vil have noget specielt,« siger Preben Kjær.

Søren W. Rasmussen fra FDM mener også, at den stigende import hænger sammen med, at flere er på jagt efter helt specielle luksusbiler.

»De findes ofte ikke i original form herhjemme, fordi vi ikke har en naturlig fødekæde for brugte luksusbiler. I Tyskland er udbuddet derimod kæmpe stort. Alle kan få opfyldt sine bildrømme,« siger han.

Preben Kjær tilføjer dog, at der ved siden af dyre luksusbiler også er en stor import af biler, der er udtjent i Tyskland.

»Men i Danmark er der ikke noget, der hedder nedslidt, når det gælder biler. Mange danskere kører rundt i gamle miljøskadelige biler, der for længst burde være skrottet. Der er mere end 800.000 biler herhjemme, der er ældre end ti år. I Tyskland falder prisen for lidt ældre biler meget voldsomt. Så en del tjener penge på at importere biler fra Tyskland, som tyskerne ikke længere selv vil køre i,« siger Preben Kjær.

Med til at sætte skub på importen af biler fra udlandet er selvsagt også udbredelse af nettet. Det er på få år blevet ganske enkelt at søge sig frem til lækre biler i Tyskland hjemme fra dagligstuen i Danmark, og få tilsendt fotos og andre oplysninger på mail.