Bookmaker satser på dansk håndbold

Den bedste danske herrehåndboldliga har fået ny sponsor i skikkelse af det børsnoterede bettingselskab 888, der ser stort potentiale i håndbold og den toårige aftale. »Et godt match,« vurderer bureaudirektør.

Håndbold. Danmark vs. Frankrig. Mikkel Hansen, Jesper Nøddesbo, Kentin Mahe og Adrien Dipanda.. (Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix 2016) Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen

Når håndbolden inden længe gives op til en ny sæson i den bedste danske række for herrer, bliver det med en ny ligasponsor.

Det betyder et farvel til den hidtidige kommercielle partner, Boxer, der har lagt navn til ligaen de seneste to sæsoner. Sportsjournalister og håndboldfans skal derimod lære sig navnet 888, da den nye sponsor er den internationale online gambling-gruppe ved det navn.

Dermed fortsætter strømmen af sponsorater fra betting-selskaber til dansk idræt, som især fodboldklubber har nydt godt af de senere år.

»Vi er rigtig tilfredse med den nye aftale, der strækker sig over de to næste sæsoner med option for yderligere to,« siger Thomas Christensen, adm. direktør for Divisionsforeningen, som især glæder sig over, at det er lykkedes at tiltrække en international virksomhed som sponsor, da håndbold, selv om det en er meget populær idræt og blandt de største herhjemme, er en miniput sammenlignet med sportsgrene som fodbold, cricket, hockey og tennis, der dyrkes af millioner af motionister og professionelle verden over.

Hvor stort et beløb den nye sponsoraftale omfatter, ønsker hverken Divisionsforeningen eller 888 at løfte sløret for, men det betegnes som en af de største sponsor-aftaler indgået på liga-niveau i dansk herrehåndbold de seneste 20 år.

»Pengene luner naturligvis, men det er i virkeligheden ikke det mest interessante, for når pengene bliver fordelt blandt klubberne, så er der ikke tale om enorme beløb. Langt mere interessant er det, at vi har fået en ny partner, der kan og skal bidrage til at skabe en endnu større håndboldfest ude i hallerne, når den nye sæson begynder 13. september,« siger Thomas Christensen.

Hos 888 forklarer Senior Vice President Itai Pazner, der står i spidsen for gambling-gruppens B2C-forretning, at håndboldens popularitet herhjemme er en af bevæggrundene bag satsningen på et dansk håndboldsponsorat.

»Sponsorater har altid været et af vores vigtigste marketing-værktøjer. Det samme har det, vi kalder en glocal-tankegang. Vi er en global virksomhed, men når vi udvælger sponsorater, så satser vi på sportsgrene og klubber med en stærk lokal forankring på det marked, vi beskæftiger os med, og her er kombinationen Danmark og Håndbold noget nær perfekt,« siger han.

En stærkere position

Itai Pazner fortæller også, at 888 har indgået aftalen med det mål for øje at styrke de bedste danske klubber og håndboldligaen som helhed. Dertil kommer, at der også rettes fokus mod bredden i dansk håndbold, hvilket vil føre flere initiativer med sig i løbet af efteråret.

»Vi er glade for at få lov til at spille en central rolle i en af Danmarks mest populære sportsgrene, og vi ser frem til at gøre en positiv forskel for både fans og klubber. Målet er at hæve barren både på og uden for banen,« fastslår Itai Pazner.

Han er enig med Thomas Christensen fra Divisionsforeningen i, at selv om aftalen blandt andet sikrer 888 masser af eksponering på TV, når der sendes live fra håndboldligaen, så er det i aktiveringen af sponsoratet ude i de danske håndboldhaller, samarbejdet virkelig skal stå sin prøve.

»Det er jo her, vi for alvor kan sikre os en stærkere position på det danske marked ved at komme i dialog med og opbygge et forhold til vores potentielle kunder. Det skal blandt andet ske ved hjælp af konkurrencer og andre former for underholdning før og under kampene,« siger Itai Pazner.

Vil være mere folkelig

Anthony Aconis, brandingekspert, forfatter samt CEO og partner i reklamebureauet Fireball, der blandt andet har været dybt involveret i forsikringsselskabet Alkas sponsorat af den bedste danske fodboldrække, kalder de to sponsorpartnere for et godt match.

»Umiddelbart giver det rigtig god mening for både håndboldligaen og 888. Betting og sport går jo hånd i hånd,« siger han.

Han mener, at 888 ved hjælp af sponsoratet har mulighed for at opnå den folkeliggørelse af brandet, som bettingselskabet ønsker, men det hele står og falder med, hvordan 888 aktiverer sponsoratet.

»I moderne sponsorering handler det kun i meget ringe grad om at få eksponeret sit brand. Man kan sige, at det hårde arbejde først for alvor begynder, når sponsoraftalen er underskrevet,« siger han.

Kodeordet er i den forbindelse relevans. At få skabt en kobling mellem brandet 888 og det, der foregår ude i hallerne. Hvis man ser på Alkas sponsorat af den danske Superliga, så har de blandt andet »Ugens Kom Igen«, hvor man kan nominere en fodboldfan, der har haft lidt stolpe ud. Vedkommende er så med i lodtrækningen om forskellige præmier.

»På den måde kobles Alkas kernekompetence, altså det at hjælpe folk videre, når noget går galt, med det fodboldfans oplever på stadions landet over. Lykkes 888 med noget tilsvarende, så kan både 888 og den bedste danske håndboldliga få meget godt ud af den nye sponsoraftale,« siger Anthony Aconis.