Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Det skriver Dagbladet Børsen.
Carl Oldsberg, vicedirektør i Nordic Choice Hotels, er en af dem, som i første omgang er tilfreds med, at hotelbranchen - specielt i København - er på vej frem og priserne er på vej op.
»Men min bekymring er, at man i den blødende situation har fyldt værelserne med bookinger fra bookingportalerne, der tager nogle meget høje kommissioner. Så selv om vi måske har fyldt værelserne, gavner fremgangen ikke hotellerne i tilstrækkelig grad,« siger Carl Oldsberg til Børsen.
Hotellerne og Dansk Erhverv vil have myndighederne til at skride ind over for de store bookingportaler, som bliver kritiseret for at bruge prisklausuler og tage 15-25 procent af hotelprisen i kommission. Prisklausulerne betyder, at hotellerne ikke må udbyde hotelværelserne billigere på deres egen hjemmeside end gennem portalerne.
Omsætningen per udbudt værelse er steget med 17 procent siden 2011, men bundlinjen følger ikke med, og det skyldes blandt andet de massive omkostninger til bookingportalerne, lyder det fra hotelbranchen.
Bookingportalerne mener til gengæld, at prisen for at sælge hotelværelser gennem platformene er godt givet ud.
»De direkte salg har også distributionsomkostninger - eksempelvis til markedsføring på platforme som Google, oversættelse til andre sprog og til udvikling af mobile tjenester. De omkostninger kan være markant højere end den kommission, der betales til Booking.com,« udtaler den globale direktør for public-affairs hos Booking.com, Andre Manning, til Børsen.
Både Dansk Erhverv og aktører fra hotelbranchen har kritiseret konkurrencemyndighederne for at være for lang tid om at tage hånd om sagen. Flere lande er i gang med at undersøge samme problem, og fra EUs side venter man på nationale reaktioner og afgørelser.