Bonnier: Dagbladet Børsen var for avistung

For meget avis og for lidt digitalt er hovedårsagerne til, at Bonnier har valgt at frasælge Dagbladet Børsen til JP/Politikens Hus, fortæller Bonniers adm. direktør til Berlingske.

JP/Politikens Hus køber Dagbladet Børsen, der var for tung på avisomsætning til at passe ind i Bonniers portefølje. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix

Den laksefarvede erhvervsavis Børsen skiftede tidligere i dag ejer, da svenske Bonnier valgte af frasælge dagbladet for 800 mio. kr. til JP/Politikens Hus.

Hos den nu tidligere ejer af Dagbladet Børsen fortæller administrerende direktør, Thomas Franzén, at den danske avis ikke passede ind Bonniers overordnede strategi om på sigt at få en omsætning, der fordeler sig ligeligt mellem digitale aktiviteter og trykte medier - også kaldet print.

»Sammenlignet med andre erhvervsaviser, så har Børsen et godt digitalt udgangspunkt, men 90 procent af omsætningen kommer stadig fra print, så fra Bonniers porteføljeperspektiv er det en stor print-omsætning,« siger Thomas Franzén til Berlingske, der glæder sig over prisen på 800 mio. kr.

»Den gode pris gør, at vi får ressourcer til at lave opkøb på linje med vores strategi og styrke omsætningen på det digitale område. Opkøb, som vi laver i fremtiden, vil formentlig være 100 procent digitale.«

Thomas Franzén fortæller, at adm. direktør i JP/Politikens Hus, Stig Ørskov, og han selv mødtes første gang for et år siden, hvor man diskuterede deres fælles interesse i henholdsvis at købe eller sælge.

»Vi var ikke i en situation, hvor vi virkelig forsøgte at sælge Børsen. Det er et godt aktiv, men når alt kommer til alt, så handler det om at tænke på porteføljen, og vi fik en god pris,« siger Thomas Franzén.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!

Dagbladet Børsen er ikke det eneste aktiv, som Bonnier har i Danmark, og man ejer stadig magasiner som »Aktiv Træning,« »National Geographic,« og »I Form«.

»Vi kommenterer normalt ikke på andre aktiver i vores portefølje, men vi en fantastisk forretning i Bonnier Publications (der rummer ovenvnævnte magasiner, red.), så det er ikke i markedet,« siger Thomas Franzén.

Ligesom Børsen ikke var Bonniers eneste aktiv i Danmark, så var dagbladet heller ikke den eneste traditionelle avis, som den svenske medierkoncern har i stalden. I hjemlandet ejer Bonnier blandt andet Dagens Industri og Dagens Nyheter, som ikke får et tilsalg-skilt på sig, men som heller ikke lugter af kerneforretning længere efter frasalget af Børsen.

»Vi forfølger vores overordnede mål om mere digital omsætning, og for at gøre det vil vi evaluere vores muligheder fra tid til anden. Men vi er ikke i et sted, hvor vi sætter ting på markedet, det er ikke tilfældet. Vi ser på hvert enkelt aktiv på en individuel basis,« siger Thomas Franzén.