Bolias koncept høster international anerkendelse

Bolias koncept er helt sit eget med iPads, dufte og musik - det har fået udlandets øjne op for den danske møbelkæde.

Bolias koncept og gennemtænkte showrooms har fået anerkendelse fra det meste af verden, og med kædens gode regnskabsresultat vil de ekspandere i udlandet Fold sammen
Læs mere
Foto: Reimar Juul
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er aldrig sjovt at tabe, men når det er til Tesco og i en global detailkonkurrence giver det blod på tanden. Sidste år var danske Bolia A/S nomineret blandt navne som McDonald's, Disney og vinderen Tesco om at vinde trofæet for detail ud over det sædvanlige.

Uanset hvilken Bolia du besøger, vil du opleve en forskellig fortolkning af konceptet. Dufte, rolig loungemusik og 3D-teknologi. Kontrasten mellem den rå natur og storbyen og den konstante udvikling af butikkernes showroom, var en del af grunden til at Bolia blev nomineret i World Retail Awards 2012.

»Bare det, at vi var med, var stort. Det var et kæmpe skulderklap for vores kreativitet og konceptet 'City Meets Nature', og det gav mere energi og blod på tanden. Næste gang må vi bare stramme endnu mere op og vinde,« siger administrerende direktør Lars Lyse Hansen.

Bolia er et selskab i udvikling. Efter en årrække med underskud er minus nu vendt til plus, og i årsrapporten for 2011/12 havde selskabet et resultat før skat på cirka 30,5 millioner kroner. En rekord for kæden. Bolia satser derfor på at udvide fra 27 butikker til 37 og udbygge deres e-handel endnu mere. Det skal blandt andet foregå i udlandet, hvor firmaet har fået så mange henvendelser på at sælge Boliainteriør, at de har haft svært ved at vælge.

»Vi er ved at starte en ny engrossalgskanal op i Schweiz, Italien, Frankrig og Mellemøsten. Men det er på testbasis lige nu. Vi vil se, hvad der fungerer bedst og så etablere os i 2014. Modtagelsen har været meget positiv, vi skal bare finde den rette platform,« siger Lars Lyse Hansen.

Især Mellemøsten er Lars Lyse Hansen nysgerrig på. Det er en stiltest, for at se hvordan skandinavisk design bliver modtaget, og hvor langt firmaet kan trække den, siger han. Men det er på et absolut startstadie, og salgstallene kan firmaet ikke se før efteråret.

Selv om omsætningen næsten er fordoblet har Bolia ikke ansat ret mange flere hænder, da produkterne ikke skal ligge på lager. Sælgerne i butikkerne rådgiver kunderne, og ordren går direkte til producenterne, som producerer og leverer varen. Det er en fordel for omsætningen, men ude i producentleddet skaber det også flere jobs.

»Der har vi skabt mange jobs. Et hurtigt tal ville være omkring 400 i hele Europa. Med de nye butikker kommer vi til at ansætte omkring 100 mere til butikkerne og deraf også flere til produktionen,« siger Lars Lyse Hansen.