Børsaktuelle Zendesk åbner bøgerne på klem

I forbindelse med ansøgning om børsnotering sætter den dansk-amerikanske IT-komet Zendesk tal på sin omsætning - og sine underskud.

I forbindelse med Zendesks ansøgning om børsnotering, der blev offentliggjort i slutningen af sidste uge, har den danskstiftede virksomhed valgt at afsløre lidt tal fra regnskabsbøgerne.

Sidste år blev underskuddet 22,6 millioner dollar (ca. 121 mio. kroner). Året før var tabet 24,4 millioner dollar, skriver den amerikanske erhvervsavis Wall Street Journal.

Umiddelbart kunne de måske lyde ildevarslende med den slags røde bundlinjetal, men Zendesk, der udbyder online-kundeservicetjenester til virksomheder, er et eksempel på et af de relativt unge IT-selskaber, der sætter omsætningsvækst højere end underskud. Modellen handler om at få kunder i butikken og dermed sætte sig på en markedsandel, før konkurrenter byder ind med lignende produkter. Første herefter skal der fokuseres på bundlinjen.

Det kan man da ifølge den amerikanske avis da også se ved at kaste et blik på omsætningsfremgangen. Den steg nemlig med hele 88 procent fra 2012 til 2013, og endte på 72 millioner dollar sidste år. Det vil sige, at der for alvor er ved at komme gang i forretningen.


Zendesk, der blev stiftet af i København i 2007 og to år senere rykkede til USA, har længe været på tale som børskandidat. Torsdag blev det så officielt. Her offentliggjorde Zendesk, der har danske Mikkel Svane som topchef, at man har ansøgt myndighederne om tilladelse til at blive noteret på New York Stock Exchange. Børsnoteringen ventes at ville rejse 150 millioner dollar (ca. 805 mio. kroner), skriver Wall Street Journal.

Zendesk er i dag ejet af en gruppe udenlandske ventureinvestorer samt blandt andet danske Mikkel Svane. Planerne om børsnoteringen er blevet mødt med interesse i USA. Det nok blandt andet fordi der de seneste år har været nogle opsigtsvækkende børsnoteringer af softwarebaserede selskaber. Og de klarer sig set som helhed udmærket, skriver den amerikanske erhvervsavis, der henviser til en beregning foretaget af den tyske storbank Deutsche Bank, som viser, at blandt børsnoteringerne i USA sidste år, så var det software-selskaberne, der gav det største afkast.

Samtidig med at Zendesk offentliggjorde sine børsplaner, fortalte det også, at det har købt et mindre Singapore-baseret selskab ved navn Zopim. Zopim sidder angiveligt på en chat-teknologi, som Zendesk gerne vil implementere i sin produkt-portefølje.

Zendesk har i dag over 40.000 kunder, der er alt fra enkeltmandsvirksomheder til store, globale spillere som eksempelvis Adobe. Det har nu kunder i mere end 140 lande. Zendesks systemer samler så at sige at kunderelateret kontakt i ét system, som kan håndtere alt fra telefonlogs over email til chat.

Børsticker-navnet for Zendesk bliver ZEN.