Børnetøj med ambitioner

Modevirksomheden Inselberg går imod strømmen. I modsætning til mange andre mindre modevirksomheder drømmer stifterne af selskabet om eksport, ekstern kapital og høj vækst.

Det er kun omkring et år siden, at modevirksomheden Inselberg lå på tegnebrættet. Men allerede nu er stifterne klar med en plan, der skal få børnetøjet ud på tre eksportmarkeder til næste år.

»Vi vil lige prøve vores næste kollektion, sommerkollektionen, af i Danmark. Men med vores efterfølgende vinterkollektion vil vi til Holland, Tyskland og England. Vi har allerede fundet butikker i de respektive lande,« forklarer Ulla Kræmer, der med en merkantil baggrund og erfaring inden for salg står for den kommercielle del af Inselberg.

Ulla Kræmer startede virksomheden sidste efterår sammen med designeren Mette Øberg, der tidligere designede børnetøj ved navnet Hottentot, og Kalinka Stapput, der har en baggrund inden for kommunikation.

De tre tog beslutningen om at starte Inselberg for omkring et år siden, og siden da er det gået hurtigt.

»I løbet af tre måneder fik vi stablet en produktion på benene og så stod vi på modemessen med vandkæmmet hår og rene negle,« siger Ulla Kræmer om beslutningen.

Allerede med den første kollektion kom de tre piger ud i 71 butikker og fik et salg på omkring 650.000 kr. I år regner de med, at omsætningen runder én mio. kr. Men ambitionerne rækker videre.

Til næste år, når børnetøjet er på vej ud på de første eksportmarkeder, skal salget som minimum runde seks til otte mio. kr. Og det er kun de første skridt i en længere rejse.

Ekstern kapital
For at få opfyldt målene om at få Inselberg ud på verdensmarkedet er stiftere klar til at tage ekstern kapital ind – selvom de også har betænkeligheder ved det. »Vi har fået tilbud om ekstern investor, og vi har overvejet det. Det, der taler imod, er, at der kommer eksterne personer ind og vil have noget indflydelse. De har måske nogle andre ideer om, hvordan det skal køres,« siger Ulla Kræmer, der er bange for, at en fjerde persons indblanding vil rykke ved det sammenhold, de tre stiftere har skabt.

Men i sidste ende er der ikke noget valg. Skal virksomheden vokse, skal der en udefrakommende investor ind. »Vi er klar over, at vi får brug for en kapitalindsprøjtning på et tidspunkt. Fra vores side vil det dog være et krav, at designet er urørligt. Investoren får under ingen omstændigheder lov til at blande sig i kollektionen,« siger Ulla Kræmer.