Børn står bag Ikeas nye storsatsning

Ikeas nye tøjdyrskollektion er så atypisk, at det næsten ligner, at den er designet af små børn - og det er den faktisk også.

Her er de små tøjdyr som man kan købe i IKEA. Overskudet fra bamsekollektionen går til programmet Ikea's Soft Toys For Education 2015, som er et projekt, den svenske virksomhed har kørt i samarbejde med UNICEF siden 2003. Fold sammen
Læs mere

De er så bizarre, at det ligner, at de er lavet af børn.

Og det er faktisk også lige præcis, hvad Ikeas nye tøjdyrskollektion er. Her har den svenske møbelgigant nemlig valgt at designe Soft Toys-kollektionen for 2015 ud fra tegninger, som tydeligvis er tegnet af mindre børn.

Tøjdyrene er kommet til verden på grund af en konkurrence, hvor børn i alderen fire til 10 år kunne sende deres tegninger ind til virksomheden, som så ville vælge de sjoveste, sødeste og skæveste teninger og designe plysbamerne ud fra dem.

Bamserne koster fem dollar, hvilket svarer til omkring 35 danske kroner, og alle de små unøjagtigheder i tegningerne er gengivet i polyesterdyrene.

Bamserne fra Ikea tæller blandt andet en noget atypisk kylling med en meget lang hals, en temmelig uimponeret dinosaur og en relativt deform kat.

Overskuddet fra bamsekollektionen går til programmet Ikea's Soft Toys For Education 2015, som er et projekt, den svenske virksomhed har kørt i samarbejde med UNICEF siden 2003.

For hver bamse, Ikea sælger, donerer de således en dollar til UNICEF's Right to Play-projekter i Uganda og Angola. Indtil videre har svenskerne doneret 74 millioner dollar, eller cirka 515 millioner danske kroner, til projekterne.