Børn bruger otte timer om dagen på medier

TV, internet, musik og computerspil fylder stadig mere i børns hverdag.

Foto: Nils Meilvang
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Selv helt små børn er nu storforbrugere af medier, skriver Søndagsavisen.

5-16-årige bruger i gennemsnit syv timer og tre kvarter på medier om dagen. Det er 23 minutter mere end i 2007, viser TNS Gallups Børne Index 2011.

»Det lyder umiddelbart forskrækkeligt. Men børn er født ind i en digital verden, og medier er en fuldstændig naturlig del af deres hverdag, « siger Birgitte Tufte, der er professor på Copenhagen Business School og redaktør på bogen 'Børns opvækst med medier og forbrug', til Søndagsavisen.

De høje tal i undersøgelsen betyder ikke, at børn sidder to en halv time klistret til tv'et efterfulgt af lige så lang tid foran computeren. Børn og unge ser tv, samtidig med at de surfer og spiller computer.

»Det er svært for de ældre generationer at forstå. De tror, at man skal se tv dybt koncentreret som i fjernsynets barndom. Men unge bruger altså flere medier på én gang,« siger Carsten Jessen, der forsker i medier og legekultur ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.

Ifølge Carsten Jessen lærer børn og unge meget, når de ser tv og spiller computer. De kan få viden fra tv-udsendelser, og computerspil lærer dem at samarbejde og lære af andre samt at forstå og overskue nye ting. Kvaliteter, der i høj grad bliver efterspurgt på arbejdsmarkedet.

»Især drenge bruger mange timer på at øve sig, så de kan slå vennerne i sfo'en. Det kræver koncentration, som forældre ikke må stoppe. Det ville de jo ikke gøre, hvis barnet sad og tegnede,« siger Carsten Jessen til Søndagsavisen.

Han pointerer dog, at børn og unge ikke må sidde stille for længe ad gangen. Om børn og unges stigende medieforbrug er godt eller skidt, afhænger i høj grad af, hvad de ser, hører og spiller.

»Hvis medierne er fyldt med reklamer, repetition og stereotyper, så er det beklageligt,« siger professor Sonia Livingstone, der er leder af Institut for Medier og Kommunikation ved London School of Economics. Men hvis medierne er kreative og lærer børn noget om deres og andres verden, er det en positiv ting, mener hun.

Desuden betyder det meget, hvordan børn og unge bruger medierne.

»Sidder de passivt og bliver underholdt, eller surfer de for at opleve eller lære noget?« spørger Camilla Wøldike, der er projektkoordinator i Medie rådet for Børn og Unge. Hun oplever, at børn og unge i høj grad benytter sig af nettet, når de laver lektier.

»Det handler om at finde en balancegang med resten af hverdagen. Så længe der er en rimelig balance, er der ingen fare på færde,« siger hun til Søndagsavisen.