Boeings Dreamliner rammer stime af problemer

Problemer med bremsesystemet og læk af brændstof plager Boeings nye fly.

Foto: DAVID MCNEW
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

To nye uheld har ramt Boeings model 787 Dreamliner. To dage efter en brand på grund af en elektrisk fejl på et Japan Airlines Dreamliner mandag rammes flytypen af et nyt uheld.

Onsdag måtte All Nippon Airways aflyse en indenrigsflyvning fra Yamaguchi til Tokyo på grund af et problem med bremserne. Og der sker, efter endnu et Dreamliner-fly fra Japan Airlines tirsdag lækkede 150 liter fuel på startbanen i Boston - et problem, som de amerikanske luftfartsmyndigheder, US Federal Aviation Administration, FAA, allerede havde identificeret.

Et fjerde fly måtte tirsdag returnere til gaten med uspecificerede mekaniske problemer. Fire uheld med den samme flytype på tre dage, skriver BBC News.

Ingen passagerer er kommet til skade på grund af uheldene, men investorerne begynder at røre på sig. Siden mandag er Boeing-aktien faldet med fem procent.

"Desværre er flyet nu kendt for sine fejl og ikke for sine præstationer og forbedrede sikkerhed," siger analytiker Michel Merluzeau til nyhedsbureauet Bloomberg.

All Nippon Airways var det første selskab, der købte Dreamlineren og begyndte at flyve med dem i oktober 2011. Selskabet har 17 Dreamlinere i drift, men en inspektion fra de japanske luftfartsmyndigheder har ikke afsløret nogen fejl.

I Skandinavien har Norwegian købt Boeing Dreamliner, som er et af de mest avancerede passagerfly, der nogensinde er bygget.

Men forud for de seneste hændelser bød også 2012 på uheldige episoder for flytypen. Et United Airlines-fly blev tvunget til at nødlande på grund af et elektrisk problem, og i december måtte Quatar Airways holde et af sine Dreamliner-fly på jorden på grund af alvorlige fejl i det elektriske system.

Nu forventes det, at FAA vil stille spørgsmål.

"Selv om brændstoflækken skete på jorden, så kan man være sikker på, at FAA vil spørge, hvad der ville være sket, hvis det var sket i luften," siger analytiker hos BB&T Capital Markets til BBC News.