Flystyrt, et mistet sidepanel under flyvning og omfattende beskyldninger om manglende sikkerhed har sendt flyproducenten Boeing i dyb krise. 

Tirsdag undskyldte virksomhedens afgående topchef, Dave Calhoun, til familier, der har mistet pårørende i forbindelse med Boeings to 737 MAX-flystyrt i 2018 og 2019, som har kostet 346 mennesker livet.

»Jeg undskylder for den sorg, vi har forårsaget,« lød det fra Calhoun, som tilføjede, at virksomheden er »fuldstændig forpligtet« til at imødegå sikkerhedsproblemer. 

Dave Calhoun har annonceret, at han stopper som administrerende direktør ved årets udgang. 

Af den grund slap han ikke for en høring i den amerikanske kongres. 

Her stod han over for spørgsmål om, hvordan Boeings sikkerhedskultur er, og hvorfor han ikke trækker sig fra jobbet med det samme. 

Til sidstnævnte spørgsmål, som blev stillet af den republikanske senator Josh Hawley, svarede topchefen: 

»Jeg er stolt af hver en handling, vi har foretaget.«

Senator Richard Blumenthal kaldte høringen for »et afgørende øjeblik« for Boeing og slog fast, at der er belæg for, at det amerikanske justitsministerium bør retsforfølge producenten. 

»Som tidligere føderal anklager og statsadvokat tror jeg, at der er mere end rigeligt med beviser til at retfærdiggøre en retsforfølgelse,« sagde Blumenthal. 

Eventuelle anklagere skal informere en føderal dommer i delstaten Texas om deres planer senest 7. juli.

Krise på krise 

Boeing har som nævnt været udsat for omfattende kritik og sikkerhedskontrol, efter at et Boeing 737 MAX 9-fly i januar mistede et sidepanel under en flyvning mellem Portland i Oregon og Ontario i Californien.

Ingen kom til skade ved hændelsen, men sikkerhedskontrollører har senere sagt, at hændelsen kunne have endt katastrofalt.

Calhoun erkendte til høringen, at hændelsen var resultatet af en produktionsfejl. 

Hvad angår de to flystyrt i 2018 og 2019, tog topchefen også ansvaret på sig og forklarede, at det skete på grund af et fejlbehæftet softwaresystem. 

En tidligere ansat har tidligere under en høring i den amerikanske kongres sagt, at producenten ignorerede hans bekymringer om sikkerhed på flere flymodeller. 

Den tidligere medarbejder mente, at der generelt er problemer med produktionen og kvalitetskontrollen af Boeings fly og især 787-modellen – problemer, som ifølge ham kan resultere i katastrofale ulykker.

Boeing selv mente ikke, at der var problemer med 787-modellen.

I maj advarede selskabets finanschef, Brian West, selskabets investorer om, at indtjeningen i virksomheden ville falde med flere milliarder end forventet i de kommende måneder, og at flyproducenten sandsynligvis ikke ville levere overskud resten af året.

Boeings aktie lukkede i tirsdagens handel med et fald på to procent og er faldet med 30 procent i hele 2024. 

Tirsdag kom det desuden frem, at det er vanskeligt at finde nogen, der har lyst til at overtage roret i virksomheden.

Få dit »Business-overblik« hver morgen

Vi læser erhvervsnyhederne og tjekker aktiekurserne, før du står op, så du kun behøver at læse overblikket i din indbakke for at være opdateret.

Jeg giver hermed tilladelse til, at Berlingske sender mig morgenfriske nyheder fra dansk erhvervsliv, børserne og udland man-fredag. Jeg bekræfter desuden, at jeg er over 13 år, og at Berlingske Media A/S må opsamle og behandle de anførte personoplysninger til det ovennævnte formål. Oplysningerne kan indeholde annoncer fra tredjepart og i visse tilfælde blive delt med disse. I vores privatlivspolitik kan du læse mere om tredjeparter og hvordan du tilbagetrækker dit samtykke.