Boeing tæppebomber danskerne med kampfly-reklamer

Den amerikanske flyproducent Boeing lover i en stor annoncekampagne bragt i samtlige morgenaviser tusindvis af danske arbejdspladser, hvis valget falder på selskabets Super Hornet F/A-18, Folketinget senere i år skal bestille nye fly til forsvaret.

F/A-18 Super Hornet på Roskilde Airshow 2015 Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen

Hvis man torsdag morgen bladrer gennem de store morgenaviser eller tjekker ind på nyhedsmediernes hjemmesider, så vil man formentligt bemærke at flygiganten Boeing har taget hul på en særdeles stor annoncekampagne i bestræbelserne på at sælge selskabets kampfly Boeing F/A-18E til det danske forsvar.

Annoncen er bragt i Politiken, Jyllands-Posten og Berlingske, men også i mere kirkelige kredse gør Boeing sig til. Annoncen er nemlig også slået stort op i Kristeligt Dagblad. I Information, der ellers ikke forbindes med den mest krigsbegejstrede læserskare, kan man også læse reklamen. Sidst og mindst er den også bragt i gratisavisen Metroxpress, hvor et forventeligt yngre publikum vil kunne læse annoncen.

Valget af nyt kampfly er en særdeles stor beslutning for Folketinget, idet der skal postes omkring 30 milliarder skattekroner i indkøbet, der ventes at blive endeligt vedtaget inden for det kommende år.

Og ifølge kampflyproducenten er der stort set ingen grænser for, hvor godt det vil være Danmark, hvis pengene bliver brugt til at indkøbe Boeings model F/A-18E/F Super Hornet.

»Nu tager Boeing derfor et utraditionelt skridt. I den kommende tid vil vi henvende os til dig direkte gennem de danske medier,« lyder det i annoncen, der kalder valget af Boeing for et »forsvarligt valg«.

Det vil nemlig skabe 10.000 danske arbejdspladser de næste 20 år, hvis valget falder på Boeing, hævder den amerikanske flyproducent. Samtidig bliver der henvist til, at flyet er gennemprøvet i det amerikanske forsvar med mere end én million timer på vingerne. Underforstået er påstanden, at man undgår en ny IC4-skandale.

»De fleste danske skatteydere er ikke klar over, at valget af nye kampfly vil have en stor betydning for den danske økonomi igennem de kommende årtier,« siger Tom Bell, som er Boeings senior vice president i den globale afdeling for salg og marketing i en pressemeddelelse.

Inden for den kommende tid skal politikerne beslutte hvilket fly ud af tre kandidater, der skal erstatte F-16-flyene, der efterhånden har nået en alder som en skrantende pebersvend i det danske forsvar.

Udover Boeings Super Hornet er Eurofighter og F-35 med i kapløbet.