Boeing og den flyvende taxi: Ny kæmpedrone skal ændre lufttransport, som vi kender det

Boeing har bygget en drone, der kan flyve med mere end 200 kilos last. Et stort skridt på vejen mod en ændring af luftfart og transport som vi kender det, lyder det fra Boeing.

Sådan præsenterer Boeing selv den nye drone på sin hjemmeside. Fold sammen
Læs mere

En ny kæmpedrone er fløjet til vejrs.

Boeing løftede onsdag sløret for en ny drone, en CAV prototype, der kan flyve med mere end 200 kilos last. Det skriver The Verge.

Dronen er en såkaldt eVTOL - hvilket vil sige, at den er elektrisk og førerløs, og kan lette og lande lodret. Ifølge flyproducenten kan dronen være en forløber for fremtidens førerløse flytransport.

Endnu et stort skridt, lyder det fra CTO i Boeing, Greg Hyslop.

»Vi har muligheden for virkelig at forandre flyrejse- og transport som vi kender det, og vi vil se tilbage på denne dag som et stort skridt på den rejse,« siger Greg Hyslop ifølge The Verge.

Prototypen drives af et elektrisk fremdrivningssystem og har otte rotorer, der gør lodret flyvning mulig. Den er 4,57 meter lang, 5,49 meter bred, 1,22 meter høj og vejer 339 kilo. Boeing købte for tre måneder siden dronespecialisten Aurora, der er stiftet i 1989 og har specialiseret sig i systemer, som både kan bruges til militær og kommerciel flyvning. Selskabet har arbejdet sammen med Uber om en særlig, flyvende taxi, der kan lette og lande lige som en helikopter.

Ifølge Boeing er den nye prototype et supplement til de flyvende taxier, som Aurora designer for Uber. Udover droner og flyvende taxier er Boeing hovedsponsor på en konkurrence til knap 13 millioner kroner om at bygge en funktionsdygtig jetpack.

Den første dronetaxa er allerede lettet i Dubai, og ifølge Teknologisk Institut har de selvflyvende droner et enormt økonomisk potentiale for droneindustrien.

»Men det kræver, at dronerne kan flyve afsted, uden at et menneske konstant har visuel kontakt,« lyder det i en rapport fra Teknologisk Institut.

Du kan se dronen i aktion i videoen herunder.