Boeing: Dreamliner er snart på vingerne

Flyproducenten Boeing regner med at have løst problemerne med Dreamliner-flyene i løbet af nogle uger.

Japanske flyselskaber er de største aftagere af de omstridte flytyper, der koster op mod 1,2 milliarder kroner stykket. Fold sammen
Læs mere
Foto: KEVIN P. CASEY
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

JAPAN: Flyproducenten Boeing oplyser fredag, at man forventer, at de omstridte 787 Dreamliner-fly vil være på vingerne igen i løbet af nogle uger.

De 50 Dreamlinere, der er i brug hos luftfartsselskaber verden over, fik udstedt et flyveforbud af de internationale luftfartsmyndigheder tilbage i januar, fordi batteriet på et Dreamliner-fly fra Japan Airlines brød i brand i en lufthavn i Boston, lige som batteriet på en anden Dreamliner hos All Nippon Airways smeltede sammen.

Fra Boeing lyder det nu, at man vil indkapsle batteriet på flyene i en kasse af rustfrit stål, lige som det skal isoleres yderligere.

»Det er rimeligt at forvente, at vi kunne være oppe og flyve igen i løbet af uger, ikke måneder,« siger ledende projektingeniør Mike Sinnett fra Boeing ifølge Reuters på et pressemøde i Tokyo.

Tidligere på ugen godkendte de amerikanske luftfartmyndigheder således Boeings planer for, hvordan batterisystemet skal ordnes, hvilket vil medføre en hel stribe undersøgelser. Virksomheden skal således også møde til en offentlig høring i USA i løbet af april, hvor der skal redegøres for lithium-ion-batteriernes sikkerhed.

De japanske luftfartsmyndigheder oplyser dog fredag, at man mener, det er for tidligt at vurdere, hvornår Dreamlinerne kan være på vingerne igen.

Japanske flyselskaber er således de største aftagere af de omstridte flytyper, der koster op mod 1,2 milliarder kroner stykket, og luftfartsmyndighedernes sikkerhedsdirektør, Shigeru Takano, kalder det »upassende«, at Boeing har anført, at undersøgelserne måske ikke vil afklare, hvad der er årsag til batteriproblemerne.

Boeing er nu i gang med den proces, der skal certificere det nye batteri og har således bedt batteriproducenterne om at »forbedre produktionsstandarden« for at »eliminere variation« i produktionen.

»Jeg bliver ofte spurgt om, om jeg tror, flyet stadig er sikkert. Mit svar er enkelt, »absolut«,« siger Mike Sinnett.