Bøderegn til teleselskaber fortsætter

Endnu et selskab får stor bøde for ikke at fortælle de rigtige priser.

Teleselskabet Onfone har fået en bøde på 50.000 kroner for ikke at oplyse de fulde priser. Fold sammen
Læs mere

Bøderegnen over de danske teleselskaber for misvisende markedsføring fortsætter.

Onsdag har Onfone ApS betalt en bøde på 50.000 kroner for ikke at have oplyst, hvad det samlet kostede at tegne et abonnement. Det er i strid med markedsføringsloven, og forbrugerombudsmand Henrik Øe har slået hårdt ned på selskaberne.

I Danmark kan teleselskaberne binde kunderne i seks måneder, før de må skifte til et andet selskab. Den samlede pris på hele det halve års abonnement samt eventuelt oprettelsesgebyr skal fremgå af prisen som et samlet beløb. Det gælder også, når man sælger internetforbindelser.

Bøden til Onfone er kun på 50.000 kroner, fordi forbrugerombudsmanden vurderer, at fortjenesten ved annoncerne har været begrænset.

Store bøder til alle

Telias kabel-TV-selskab Stofa, som for nylig blev solgt til den svenske kapitalfond Ratos, fik 12. august en bøde på 100.000 kroner - en bøde, som Stofa betalte under protest. Teleselskabet »3« måtte samtidig af med 25.000 kroner i bøde.

TDC-selskaberne Fullrate og Telmore betalte i marts 2010 hver 100.000 kroner, mens Dansk Bredbånd topper bødelisten med rekordstore 150.000 kroner, som blev betalt i april 2010.

Onfone ejes af grundlægger og administrerende direktør Morten Strunge sammen med hovedaktionær Peter Christensen, stifter af KiSS Technology, som blev solgt til amerikanske Cisco i 2005. Herudover ejes Onfone af to mindre aktionærer Moonis Kamil samt vicedirektør Svend Thomsen, som senest var administrerende direktør for Dansk Bredbånd A/S og før da økonomidirektør for Telia og Tele2.