Bøde på kvart million til Google

Internetgiganten får en af de største bøder til dato for ikke at have slettet ulovligt indsamlede oplysninger fra sine fotovogne.

Googles fotovogne tog ikke bare billeder i 360 grader, da de rullede omkring i Danmark. De aflyttede også private, trådløse net, som ikke var sikret. Arkivfoto: Karen Bleier, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det var aldeles ulovligt, da Googles fotovogne aflyttede trådløse net og samlede personlige oplysninger ind, og det koster nu internetgiganten 250.000 kroner i bøde ikke at have slettet dem igen.

Det norske Datatilsynet har ifølge nyhedsbureauet NTB givet Google bøden på 250.000 norske kroner, fordi de ulovligt indsamlede data ikke blev slettet, som det blev krævet.

Sagen kom frem i 2010 og vakte furore verden over, hvor Googles fotovogne ikke blot fotograferede til korttjenesten Gadevisning men også kørte rundt med lytteudstyr, som samlede al kommunikation ind fra trådløse netværk, som ikke var krypteret. Dermed blev besøgte adresser, bidder af elektronisk korrespondance og også kodeord m.m. samlet ind og gemt på Googles harddiske.

Også usikkerhed i Danmark

Datatilsynene verden over skred ind. I Danmark krævede man, at Google øjeblikkeligt slettede de gemte oplysninger alle steder, hvor de havde været gemt. Dette skulle bekræftes af en uvildig tredjepart. 29. juni opdagede det danske datatilsyn imidlertid, at det ikke havde fået bekræftelse på, at data var slettet fra Googles servere. Derfor har Datatilsynet rykket for svar.

I Norge krævede Datatilsynet også, at oplysningerne skulle slettes.

En af de største bøder

I juli i år fik det norske datatilsyn imidlertid at vide, at det ikke var sket, og derfor har direktør Bjørn Erik Thon givet Google en af de største bøder, som hidtil er skrevet ud.

Google har beklaget indsamlingen og har accepteret bøden.

De 250.000 norske kroner - svarende til 256.000 danske - er dog kun en brøkdel af annonceindtægten på omkring en milliard kroner, som Google menes at have alene på det norske marked.