Bøde på 25.000 kr. for spam

Internetbutikken Midt-data A/S sendte omkring 5000 invitationer ud med e-mail til tidligere kunder, uden at personerne havde givet samtykke til at modtage reklamemails.

Bøden blev 25.000 kroner for spam, efter en vurdering fra både Forbrugerombudsmanden eller Sø- og Handelsretten, skriver Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening (DRRB) i en nyhedsmail.

Midt-data mente derimod ikke, at der var tale om spam, da e-mailen indehold en invitation til en computermesse.

Men forklaringen på bøden var, at e-mailen indeholdt reklame, fordi Midt-data solgte varer på messen.

Bødens lave størrelse er begrundet med, at der ikke blev reklameret for konkrete produkter i invitationen og at invitationen blev sendt til tidligere købere hos Midt-data.

DRRB understreger, at erhvervsdrivende ikke må sende mails til tidligere købere, uden at de har haft en let adgang til at framelde sig fremtidige elektroniske henvendelse fra sælger.