Bøde på 100.000 kroner for TV-reklame

Der stod så meget med småt i ni sekunder på skærmen under Stofa-reklamen, at ingen havde en chance for at læse alle forbeholdene.

Stofa solgte telefonabonnement på TV med så meget med småt, at ingen kunne nå at læse forbeholdene. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En vildledende TV-reklame koster nu Danmarks næststørste kabel-TV-selskab Stofa en bøde på 100.000 kroner.

Forbrugerombudsmand Henrik Øe anmeldte sidste år Stofa til politiet for at have overtrådt markedsføringsloven. Stofa reklamerede på TV i foråret 2011 med et telefonabonnement til en fast månedlig pris, hvor man altså kunne talt alt, hvad man orkede, uden at skulle betale mere.

Umuligt at nå at læse

Men alt det med småt var rigtigt meget - så meget, at det var umuligt at nå at læse det i de ni sekunder, mens det stod på skærmen nederst i TV-reklamen.

Dermed blev forbrugerne vildledt, og det har Stofa nu erkendt.

»Jeg er tilfreds med, at Stofa har valgt at betale bøden. Mange TV-reklamer indeholder små tekster, som TV-seeren kun vanskeligt kan nå at se eller læse,« siger Henrik Øe, der lover, at han også fremover vil have fokus på overtrædelser af markedsføringsloven.

Han har gennem de seneste to år delt mange håndfulde bøder ud til både teleselskaber, kabel-TV-selskaber og internetudbydere, der hver har måttet lægge op til flere hundredtusinde kroner i bøde for vildledning.