Bodum gør klar til generationsskifte

Topchef og hovedaktionær i Bodum, Jørgen Bodum, har inviteret sine fire børn til Schweiz for at tilbyde dem en plads i bestyrelsen. Samtidig er børnene blevet medejere af holdingselskabet bag Bodum.

Foto: TOBIAS SCHWARZ. Danske Bodum ejes i dag af schweiziske kapitalfonde, og topchef Jørgen Bodum har nu inviteret sine fire børn ind i bestyrelsen.
Læs mere
Fold sammen
Jørgen Bodum har aldrig været begejstret for familiebestyrelser, men nu har den 65-årige topchef og hovedaktionær i Bodum alligevel inviteret sine fire børn ind i bestyrelsen for de to schweiziske holding-selskaber, der ejer Bodum-koncernen. Det skriver Børsen.  

»Jeg er jo 65, så på et eller andet tidspunkt må jeg gøre mig selv klart, at det bliver nok ikke ved,« siger Jørgen Bodum til Børsen.

Bodum-børnene, Catrine, Charlotte, Peter og Caroline, er blevet medejere med hver 10 procent af familiens holdingselskab, Britbo Holding AG, som ejer 90 procent af Bodum Holding. De sidste 10 procent ejes af Jørgen Bodums søster.

»Det er jo ikke, fordi jeg har nogen planer om at trække mig tilbage. Jeg elsker, hvad jeg gør, og har det godt med det. Så jeg fortsætter, medmindre de en dag siger, at nu er det nok, så er det ud. Så må jeg jo rette mig efter det,« lyder det fra Jørgen Bodum.






Bodum blev grundlagt af Jørgen Bodums far, Peter Bodum, i 1944, og Jørgen Bodum overtog i en alder af 26 år ledelsen af familiefirmaet. Samme år lancerede Bodum sin første franske stempelkande, Bistro, der viste sig at blive en gigantisk succes og i dag er solgt i mere end 100 millioner eksemplarer. 

Ingen af Jørgen Bodums fire børn har hidtil valgt at gøre aktiv karriere i familiefirmaet. Catrine på 30 år er i dag kunstmaler, Charlotte på 27 er modedesigner hos Balmain i Paris, sønnen Peter på 25 studerer på European Business School i London og den yngste i flokken, Caroline på 24 år, har netop afsluttet en designuddannelse i New York.

»Jeg synes, det var vigtigt, at de først fandt ud af, hvad de selv har lyst til. I dag vil jeg ikke have noget imod det, hvis de skulle få lyst til at komme ind i firmaet. Jeg synes bare ikke, de skulle vokse op med, at det var en selvfølge. For det skal ikke være livsstilen, der driver én, det skal være interessen for det, man beskæftiger sig med,« siger Jørgen Bodum.