Boconcept-topchef: Vores turnaround strategi har været en succes

Den nye strategi, der blev indfaset i efteråret 2014, har båret frugt for møbelkæden Boconcept, mener topchef Torben Paulin.

Set over hele sidste år voksede det sammenlignende salg med 12,9 pct., og det vidner om, at strategien har haft den ønskede effekt, fortæller selskabets administrerende direktør Torben Paulin til Ritzau Finans.

»Det er meget tilfredsstillende. Det kommer af flere ting - blandt andet en introduktion af en ny kollektion og en ny måde at introducere nye varer på. Det har sammen med en masse andre tiltag givet en noget bedre drift i vores butikker, og det har været positivt for "same store"-salget og dermed omsætningen for Boconcept,« siger han i forbindelse med torsdagens offentliggørelse af regnskabstal for fjerde kvartal af det skæve regnskabsår 2015/2016.

Renset ud i kæden

Som et led i strategien har møbelvirksomheden gjort op med flere butikker, der ikke har klaret sig tilfredsstillende. Der er blevet renset ud i kæden, og de butikker, der ikke har bidraget positivt, er dermed blevet lukket.

»Så slæber de ikke dårlige resultater med, og så kan hele organisationen have fokus på den del af kæden, der er sundest. Det er helt grundlæggende gået rigtigt godt, og det er et vigtigt element,« siger direktøren.

I september sidste år introducerede Boconcept nye studie- og udstillingsløsninger i butikkerne over hele verden, og det har vist sig at være en succes. I stedet for at butikkerne udelukkende vælger ud fra deres egen personlige smag, når de skal bestille varer fra møbelkædens store katalog til butikkerne, sender Boconcept hele indretningsforslag. På den måde får kæden indflydelse på, hvilke varer der står i butiksvinduerne og i udstillingerne.

»Vi har ved hjælp af datamateriale kunnet analysere os frem til nogle globale bestsellere, og så er vi kommet med hele indretningsforslag, der fungerer meget bedre, hvis man gør det på den måde. Det har virkeligt understøttet »same store«-salget,« siger Torben Paulin.

Negativ valutaeffekt

Den Herning-baserede møbelvirksomhed har butikker i store dele af verden - herunder Europa, Asien, USA og Mellemøsten og Afrika. Hele sidste år steg omsætningen samlet med 7,6 pct. til 1235 mio. kr. i koncernen, mens omsætningen i fjerde kvartal lå på linje med året før.

»I de første tre kvartaler har vi haft en positiv effekt fra valutakurserne, mens vi i fjerde kvartal havde en lille negativ effekt af valutakurserne,« siger møbeldirektøren.

Driftsresultatet (EBIT) har også haft glæde af det strategiske "turnaround". Ifølge direktøren er det blandt andet udrensningen i butikskæden, introduktion af nye produkter og de nye studieløsninger, der har haft en positiv effekt på resultatet.

»Det er simpelthen effekter af effektiviseringerne, vi startede tilbage i 2014. Noget af det tager lidt tid, før det har en effekt, og noget koster også lidt, før det virker. Vores EBIT-udvikling har de seneste seks kvartaler haft en positiv udvikling,« siger Torben Paulin.

Boconcept offentliggør den fulde årsrapport den 23. juni.