Boconcept: Det har været et helt unikt år

Det har været et begivenhedsrigt år for møbelkoncernen Boconcept, der ved årets udgang tager prisen som den absolutte kursraket blandt de danske aktier med en stigning på hele 471 pct.

BoConcepts topchef, Torben Paulin, er ganske godt tilfreds med året, der er gået.
Læs mere
Fold sammen

Effekterne af selskabets gennemgribende plan for optimering af forretningen - Horizon 16/17 - har for alvor slået igennem i årets regnskaber, og ved det seneste regnskab opjusterede Herning-virksomheden ikke blot forventningerne til indeværende regnskabsår, men også til det kommende regnskabsår.

Selskabets topchef, Torben Paulin, er da også ganske godt tilfreds med året, der er gået.

- Vi har nået vores mål og endda hurtigere, end vi havde turdet håbe på og regnet med. Så på den måde har 2015 da været et ret unikt og fantastisk år, fastslår Torben Paulin over for Ritzau Finans.

Selskabet har i årets løb haft fokus på at lukke ikke-profitable butikker, og det har resulteret i, at møbelkæden har sagt stop for at yde lån til pressede butikker.

- Den hjælp, vi har tilbudt igennem årerne, har måske i virkeligheden været en sovepude for både butikkerne og os. De har måske tænkt, at de skulle have gjort noget ved situationen, men at det ikke behøvede at være i dag, fordi der fortsat blev ved med at komme varer, selv om de ikke betalte.

- Dér satte vi en kæp i hjulet og sagde, at der ikke var mere at gøre. Og jeg må også sige, når jeg kigger i bakspejlet, at jeg ikke har været bevidst om, hvor meget tid vi i hele organisationen og i ledelsen har brugt på de ikke-performende butikker. Det har taget fokus fra den sunde del af kæden, og det er usundt, så det har været godt for os at tage den beslutning, siger Torben Paulin.

I årets løb har Boconcept desuden haft fokus på effektiviseringer på tværs af forretningen, og særligt selskabets levering kom under lup, da en stor kollektionsændring i efteråret 2014 afslørede, at produktionen og leveringen var under pres.

- Da vi var kommet over den hurdle, hyrede vi en konsulent ind, som sammen med driftsledelsen skannede flowet og fandt løsninger på, hvordan man kunne rette tingene ud. Det virkede lynhurtigt. Allerede fra februar 2015 var leveringssituationen ikke alene stabiliseret, men også bedre end vi nogensinde havde haft, fortæller direktøren.

Der er ifølge Torben Paulin stadig masser af effektiviseringsgevinster at hente i virksomhedens drift, og selskabet sigter nu mod at drive kæden med færre ressourcer og samtidig vokse omsætningen.

- Vi er overordnet færdige med vores fokus på de ikke-performende butikker, og vi kan i højere grad vende blikket mod at åbne nye butikker. Der er en del vækstplaner på de forskellige markeder med åbninger af nye butikker - både med nuværende og nye franchisetagere. Det er noget af det, der vil ske i 2016 for at forbedre forretningen, siger Torben Paulin og tilføjer:

- Det er vigtigt for mig at signalere, at vi synes, det er gået okay indtil nu, men at vi slet ikke er færdige.