B&O vil styre sine partnere stramt

Den danske elektronikkoncern vil - ligesom Apple - blande sig meget mere i, hvordan B&O-produkterne præsenteres ude hos forhandlerne. Derfor vil der blive færre men nøjere udvalgte samarbejdspartnere fremover.

B&Os topchef, Henrik Clausen, vil styre langt mere detaljeret, hvordan de danske lyd- og TV-produkter præsenteres hos forhandlerne. Arkivfoto: Lasse Bech Martinussen, Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: foto:Lasse Bech Martinussen

B&O vil droppe nogle af sine nuværende salgskanaler og gå efter færre men stærkere partnere, som skal styres langt tættere end nu, når de danske lyd- og TV-produkter skal præsenteres for kunderne.

Det fastslog B&Os topchef siden juli 2016, Henrik Clausen, på en telekonference om det forskudte årsregnskab onsdag formiddag. Det er samme stil, som især den amerikanske iPhone-producent Apple har gjort sig kendt - og berygtet - for.

»Færre men stærkere partnere er nøgleordene. Vi er et livsstilsmærke i premiumkategorien. Derfor er det nødvendigt, at vi tager et stærkere ansvar for det - og dermed stærkere kontrol, når vi arbejder sammen med nøglepartnere på nøglemarkeder. Det handler også om, hvordan produkterne præsenteres. Det skal være med til at drive salget mere konsistent fremad,« sagde topchefen.

Flere indtægter fra B&O-lyd i andres produkter

Bang & Olufsen halverede sit underskud i forhold til sidste år, efter at især salget af Beoplay-produkterne med hovedtelefoner og trådløse højttalere er blevet en succes - navnlig i Nordamerika og Kina/Taiwan. Beoplay-produkterne står til snart at overgå den klassiske B&O-forretning med fladskærmsfjernsyn og store højttalere og lydanlæg i den absolut dyre klasse.

B&O har lagt stilen om, så nye produkter i langt højere grad end tidligere laves i samarbejde med eksterne partnere, ligesom den danske elektronikkoncern sælger retten til at bruge sin viden om lyd og lydprodukter til andre. Derfor ligger der B&O Play-lyd i elektronikgiganten LG Electronics' smartphonetelefoner og i PC-giganten HPs bærbare computere, ligesom B&O Play er hovedleverandør af lyd til Fords nyeste biler.

Samarbejdspartnerne vil fremover blive flere.

»Sidste år var det fra HP og LG, at indtægterne fra partnerskaber kom. Ford kommer først med sine første bilmodeller nu. Men vi forventer at udvikle andre partnerskaber, både strategiske og mere operationelle. En del af væksten vil komme fra nye, strategiske partnere,« slog Henrik Clausen fast.