B&O udvider kraftigt i Kina

Den danske elektronikproducent åbner via sin kinesiske partner flere end 50 nye butikker med det nye Play-brand.

Foto: Morten Stricker. Bang & Olufsen planlægger at åbne tre nye B1-konceptbutikker i Kina, og partneren Sparkle Roll planlægger flere end 50 butikker baseret på Play-brandet, som topchef Tue Mantoni viser et eksempel på.
Læs mere
Fold sammen

Danske Bang & Olufsen udvider samarbejdet med den kinesiske partner Sparkle Roll, via joint-venture selskabet Hengzhunzixun, der er 51 pct. ejet af Sparkle Roll Group og 49 pct. ejet af Sparkle Rolls topchef, Qi Jianhong. Det oplyser B&O i en fondsbørsmeddelelse.

Aftalen omfatter åbningen og driften af tre nye B&O-butikker af B1-typen - som er de klassiske Bang & Olufsen-butikker, der fører B&O's kerneprodukter - i Kina i henholdsvis Chongqing, Wuhan og Wuxi med mulighed for senere udvidelse

Samtidig melder B&O, at Sparkle Roll har besluttet at åbne og drive "mere end 50" særlige B&O Play-butikker i Kina i løbet af 2013. B&O Play-butikkerne bliver i mindre skala end de store B1-butikker, og Play-butikkerne skal desuden placeres "steder med høj trafik - eksempelvis shop-in-shops i eksklusive butikscentre eller stormagasiner", melder B&O.

- Hovedformålet med B&O Play-butikkerne er at udvide kendskabet til Bang & Olufsen-brandet samt at generere trafik til de nuværende B1-butikker, skriver B&O i meddelelsen.

B&O meldte desuden i forbindelse med sit halvårsregnskab, at koncernen havde tilbagekøbt distributionen i Asien ved at købe sig fri af stående distributør-aftalerne. Og ifølge kommunikationschef hos B&O Morten Juhl Madsen omhandler den nye aftale imidlertid udelukkende nye butikker.

- Det er nye butikker, vi snakker om. Det har ikke noget at gøre med, det vi meldte ud om masterdealeren i forbindelse med Q2. Det er en udvidelse af det samarbejde, vi har med Sparkle Roll, siger han til Ritzau Finans.

Den gamle Struer-koncern har tidligere meldt ud, at der er et nyt butikskoncept på vej i foråret 2012/13, men Morten Juhl Madsen afviser at løfte sløret for, om de butikker, der står til at blive åbnet i Kina, bliver en del af det nye koncept, eller om de skal indrettes særligt med henblik på det kinesiske marked.

- Hvordan det kommer til at foregå, det har jeg ikke nogen kommentarer til. Men det er selvfølgelig i vores regi - vi har et samarbejde med Sparkle Roll, og der er selvfølgelig nogle regler for, hvordan butikkerne skal tage sig ud, siger han til Ritzau Finans.

Bang & Olufsen fastholder forventningerne til det løbende, forskudte regnskabsår 2012/13.

B&O-aktien stiger til 64,00 kr. per aktie - en stigning på 1,6 pct. mod mandag og et endnu større løft i forhold til niveauet før meddelelsen kl. 13.