B&O slår nødstedt konkurrent

Den danske fabrik har flere ben at stå på end tyske Loewe, mener analytiker.

Bang & Olufsen lever ikke af TV-apparater alene, og det giver den danske audio-koncern en fordel frem for tyske Loewe, mener en analytiker. Fold sammen
Læs mere
Foto: Betina Garcia
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Bang & Olufsens tyske konkurrent Loewe balancerer på kanten af konkurs og har i weekenden offentliggjort en søgen efter en strategisk partner i Asien.

Loewe lider dog især under en ensporet strategi, som giver langt større problemer end hos danske B&O, lyder vurderingen fra Jesper Christensen, B&O-analytiker hos Alm. Brand Markets.

Loewes position er markant svagere end B&O's, da tv-markedet er særlig hårdt ramt, mener analytikeren. Det tyske selskab fokuserer nemlig næsten udelukkende på tv-produktionen, mens B&O har flere tangenter at spille på, noterer han.

»B&O er mere diversificeret. Strategien er fokuseret på lyd, og det giver dem et lydben at stå på. B&O har også deres bildel, Automotive, som er noget helt andet end det, Loewe laver. Det giver dem en fordel, da det er tv-markedet, der har det sværest,« siger Jesper Christensen til Ritzau Finans.

Selv om B&O tidligere har outsourcet dele af produktionen til Tjekkiet, mener Jesper Christensen, at det danske selskab fortsat har en stor fordel i form af diversiteten.