B&O skruer op for bling-bling i Kina

Bang og Olufsens førsteprioritet i de kommende år bliver det kinesiske marked, og den danske radio- og TV-producent er klar til at skrue op for blusset.

Kronprinsparret besøgte sidste år sammen med direktør Tue Mantoni et Bang & Olufsen-fremstød i Beijing. Siden da har det danske luksusbrand ændret strategi i Kina. Fold sammen
Læs mere
Foto: Keld Navntoft
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det skriver Børsen Investor.

Direktøren for B&O i Kina, Lars Haldboe Galsgaard, fortæller, at B&O's strategi i første omgang godt kunne betegnes som fejlslagen. Der var ingen marketinginvesteringer, og salget foregik gennem eksterne forhandlere. Det resulterede i en uklar position for brandet, beretter direktøren.

Efter en svær begyndelse og en læreproces har man nu foretaget en række omjusteringer på det kinesiske marked.

»For det første har vi overtaget 31 ud af i alt 36 butikker. For det andet har vi etableret nye butikker med mere eksklusive beliggenheder. Og for det tredje har vi lavet en særlig kinesisk brandingstrategi,« fortæller Lars Hardboe Galsgaard til Børsen.

Brandingstrategien betyder, at der er skruet ned for den europæiske elegance og op for bling bling-effekten, og der er blandt andet taget hensyn til kinesiske lykketal, og hvor der er lanceret en limited edition-serie af de nye Beolab 5-højtalere, skriver avisen.

Direktøren håber, at B&O kan holde vækstraterne fra regnskabet for første kvartal af regnskabsåret 2013/2014, hvor den kinesiske forretning voksede med 28 pct.

»For to år siden udgjorde det kinesiske marked 3 pct. af vores globale omsætning. Analyse af andre luksusbrands viser, at de typisk ligger på 15-20 pct., hvilket er et godt pejlemærke for os. Og vi er godt på vej,« siger Lars Haldboe Galsgaard til Børsen.