B&O skruer ned for kinesiske vækstplaner

Bang & Olufsens planer om et kinesisk væksteventyr er ikke gået som forventet. Sammen med den kinesiske samarbejdspartner Sparkle Roll skruer Struer-virksomheden nu ned for den forventede butiksvolumen.

Tonerne fra B&Os væksteventyr i Kina spiller ikke som forventet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

Der var lagt op til sød musik, da Bang & Olufsen i sommeren 2012 annoncerede en ambitiøs vækststrategi i Kina. Men i dag, knap tre år senere, skratter det fra den fjernøstlige front. Det fremgår af en historie i Jyllands-Posten.

I samarbejde med det kinesiske selskab Sparkle Roll, var den oprindelige plan at åbne 50 butikker inden udgangen af 2013. På sit højeste havde Sparkle Roll dog kun 38 butikker med B&O-produkter, og antallet er siden faldet på grund af et skuffende salg.

Fra marts til september har man kun formået en beskedent omsætning af B&O-produkter for 10 mio. kroner, og målet er nu nedjusteret til 37 butikker ved udgangen af det nuværende regnskabsår.

Tro på samarbejdet

Samarbejdet med Sparkle Roll giver ellers god mening ifølge analytiker Søren Løntoft fra Sydbank. Selskabet lever nemlig af at sælge forskellige luksusbrands til købestærke kinesere. Blandt andet dyre biler, ure og vine.

Og selv om mislydene fra Kina altså akkompagnerer de seneste års krise hos det danske virksomhedsikon fra Struer, er troen på samarbejdet med kinesiske Sparkle Roll umiddelbart intakt.

»Vi er fuldt ud tilfredse med samarbejdet, og vi går ud fra, at de er det samme,« siger bestyrelsesformand i B&O, Ole Andersen, til Jyllands-Posten.