B&O skærer 125 stillinger væk

Bang & Olufsen omstrukturerer en del af sin forretning og nedlægger 125 fuldtidsstillinger, oplyser selskabet i en fondsbørsmeddelelse. Det skal give en besparelse på 100 mio kr. årligt.

Foto: Henning Bagger.
Læs mere
Fold sammen

Bang & Olufsen forenkler organisationen, særligt i den gamle kerneforretning radio/TV, for at reducere kompleksiteten og øge fleksibiliteten. Det koster 125 stillinger, hvilket ifølge Sydbank svarer til knap seks procent af selskabets ansatte.

Samtidig offentliggør B&O sine foreløbige regnskabstal for tredje kvartal af selskabets forskudte regnskabsår, og fastholder forventningerne til hele året.

Den markante nedskæring kommer som et resultat af en analyse af det pressede selskabs omkostninger.

»Som annonceret i selskabsmeddelelse nr. 14.23 har bestyrelsen og direktionen iværksat en analyse for at identificere strategiske og strukturelle muligheder for at øge skala og yderligere reducere kompleksiteten. På baggrund af den igangværende strategiske analyse har bestyrelsen og direktionen besluttet at tage nogle væsentlige skridt for at reducere omkostningsbasen, særligt i AV-forretningen,« skiver B&O i selskabsmeddelelsen.

Omstruktureringerne ventes at koste mellem 15-20 millioner kroner, som bliver bogført i regnskabet for fjerde kvartal.

Til gengæld medfører de en fremadrettet besparelse på 100 millioner kroner årligt  fordelt mellem kapacitetsomkostninger og en forbedret bruttomargin.

Omsætningen i tredje kvartal af koncernens forskudte regnskabsår 2014/15 blev 800 millioner kroner svarende til en vækst på 19 procent i forhold til samme periode sidste år. Ifølge B&O var væksten primært drevet af nye produkter til privatkunder.

Resultatet af primær drift (EBIT) forventes at være forbedret i forhold til tredje kvartal sidste år, men vil fortsat være negativ for kvartalet.

De foreløbige regnskabstal kommer forud for tredjekvartalsregnskabet, som offentliggøres 16. april.