B&O satser stort i USA

Bang & Olufsen lancerer 50-tommersfjernsyn med multimediestyring i USA som led i den hidtil største satsning. Fire designpriser er allerede hjemme.

Danske Bang & Olufsen er i gang med sin hidtil største lancering af produkter i USA.

Et nyt 50 tommer stort fladskærmsfjernsyn med plasma skal sammen med B&Os første LCD-TV og mobiltelefon Serene erobre markedsandele. Lanceringen begyndte i december, og B&O har på verdens største messe for forbrugerelektronik, CES i Las Vegas, fået fire designpriser for sine produkter.

Beovision 9 er med sine 50 tommer et helt hjemmeteater med indbygget harddiskoptager og multimediestyring af musik, billeder, Internet-radio med mere. Den indbyggede computer, Beomedia 1, sikrer adgang til det hele, som synkroniseres over på fjernsynets egen harddisk fra den hjemmecomputer, som man normalt bruger til at gemme musik og billeder på. Kun indkøbte musikfiler med digital spærring volder kvaler.

Al styring sker fra fjernbetjeningen, der også kan overtage kontrollen med en Blu-ray- eller HD DVD-afspiller, som er de to bud på DVDens afløser.

»Vi afventer, hvilket af formaterne der bliver markedsstandard, før vi selv bygger noget ind. Indtil da kan fjernbetjeningen styre en ekstern Blu-ray- eller HD DVD-afspiller,« forklarer Kim Gravesen, direktør for Bang & Olufsen America.

Om et par måneder vil danskerne også kunne være med - hvis pengepungen tillader det. Prisen vil lande på 150.000-160.000 kroner.

»Det er klar i danske butikker i slutningen af februar, og der er et pænt marked for det, selv om det er et relativt dyrt produkt. Jeg vil ikke være overrasket, hvis vi passerer 500 enheder de første to år. Danskerne har jo væsentligt flere penge mellem hænderne, end da vi i sin tid lancerede Beovision 5,« siger Lars Kirstein Andersen, skandinaviensdirektør for Bang & Olufsen.

Hurtigere ud overalt

B&Os ingeniører har udviklet et nyt chassis, som kan bruges til fjernsyn til alle de tre store markeder - Europa, USA og Japan. Tidligere skulle der udvikles forskellige modeller, fordi TV-standarderne varierer, når billeder og lyd skal præsenteres i bedst mulig kvalitet.

»Tidligere måtte vi prioritere Europa først. Nu kan vi prioritere alle strategisk vigtige markeder,« siger Lars Kirstein Andersen.

Beovision 7 er det første LCD-TV, som B&O bringer til det amerikanske marked. Her vil det 40 tommer store fjernsyn kunne leveres fra juni. Det blev lanceret i Danmark sidste år, men ifølge Kim Gravesen, direktør for Bang & Olufsen America, har netop denne størrelse fjernsyn - som efter amerikansk målestok er i den mindre ende - mangler i sortimentet.

Endelig er B&Os enlige mobiltelefon, Serene, som er udviklet i samarbejde med sydkoreanske Samsung, blevet vel modtaget. Den er langt dyrere end en normal telefon og sælges uden SIM-kort. Køberne ønsker enten en bedre telefon eller bruger Serene-modellen, når de skal ud om aftenen, som Kim Gravesen udtrykker det.