B&O rydder op i butikkerne

Butikkerne er ikke tidsvarende, lyder det fra ny B&O-topchef, der med ny strategi vil ændre butikskonceptet og satse mere på Kina (opdateret: 08:49)

Bang & Olufsens Ipod-station Beosound 8 i butikken på Kongens Nytorv i København. Fold sammen
Læs mere
Foto: Dennis Lehmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En stribe B&O-forhandlere brokkede sig i går højlydt i Berlingske over, at B&O's produkter er for dyre. Nu svarer koncernchefen igen, og han varsler en "ændring af butikskonceptet".

"Vores butikskoncept var revolutionerende for 10-15 år siden, men i dag er der ikke en ordentlig sammenhæng mellem vores innovative og smukke produkter og den fornemmelse, som det er at besøge vores butikker. Vi vil have, at folk skal komme ind i vores butikker, føle sig velkomne, teste vores nye produkter og blive oprigtigt begejstrede for Bang & Olufsen, og det som vi står for," udtaler topchef Tue Mantoni i en pressemeddelelse.

Af materiale fra B&O fremgår, at hensigten er at reducere antallet af selvstændige B&O-butikker på modne markeder, mens antallet skal forøges på vækstmarkeder som det kinesiske.

Topchefen præsenterer senere i dag en ny 5-årig strategi, der vil indeholde en række forandringer.

Mange har med spænding ventet på, om han vil satse hårdt på at ekspandere på vækstmarkeder i Asien, hvor B&O hidtil har haft svært ved at slå igennem. Satsningen bliver fremover i Asien, slår Mantoni fast i meddelelsen:

Antallet af selvstændige butikker på vækstmarkeder skal øges, og der bliver tale om en "aggressiv vækststrategi i Kina". B&O er ved at etablere salgskontor i Shanghai, som skal supportere butikkerne i Kina.

B&O oplever stadig stor vækst i lydsystemer til biler, og også dette område vil få stor fokus i fremtiden, fremhæver koncernen. Omsætningen herfra har dog ikke kunnet gøre det ud for de store omsætningstab B&O har oplevet på sine klassiske billed- og lydprodukter til stuerne.



I strategien fremhæves følgende elementer af koncernen selv:
  • Øget fokus på lyd og akustik

  • Bedre udnyttelse af partnerskaber skal sikre flere banebrydende produkter

  • Forhandlernetværket skal have øget kundefokus

  • Ny produktkategori og en udvidelse af distributionen

  • Vækstambitioner for udviklingsmarkeder

  • Automotive: Fokus på at skabe værdi for eksisterende partnere

  • Organisation med globalt udsyn

Bliver B&O fladskærme billigere? Få svaret her