B&O oplever tocifrede vækstrater i Kina

Årsagen til selskabets nyfundne succes skal blandt andet findes i egen overtagelse af distribution og markedsføring.

Foto: Henning Bagger. Elektronikproducenten B&O har for alvor fået hul på det kinesiske marked, hvor Struer-virksomheden i øjeblikket oplever tocifrede vækstrater tæt på 15 pct. Især er det Play-brandet, som unge kinesere har taget til sig. Arkivfoto.
Læs mere
Fold sammen

Elektronikproducenten B&O har for alvor fået hul på det kinesiske marked, hvor Struer-virksomheden i øjeblikket oplever tocifrede vækstrater tæt på 15 pct. Især er det Play-brandet, som unge kinesere har taget til sig.

Det skriver Børsen.

- Vi er ret stolte over, at det på så relativt kort tid er lykkedes at vende skuden. Siden 2012 har vi udvidet fra 20 til 600 salgssteder og har tredoblet omssætningen i Kina og Hongkong, siger Lars Galsgaard, B&Os landechef i Asien og Stillehavsregionen, til Børsen.

Årsagen til selskabets nyfundne succes skal blandt andet findes i egen overtagelse af distribution og markedsføring, der i 2012 blev en realitet som en del af flytningen af det asiatiske hovedkvarter fra Singapore til Shanghai. Samtidig kom en rig og erfaren kinesisk partner ind, nemlig Qi Jianhong, der i forvejen havde haft succes med at løfte luksusbrands som Burberry og Rolls Royce på det kinesiske marked.

Play-brandet er særligt populært blandt unge kinesere, der mener, det er cool design og super kvalitet til en overkommelig pris. Play ligger til forskel for de klassiske Bang og Olufsen-højtalere og -skærme i premium-kategorien frem for luksuskategorien i et mere overkommeligt prisleje mellem 1000-10.000 kr.

Allerede i 2012 pegede den kinesiske partner Qi Jianhong da også på Play som nøglen til succes.

- I Kina skal vi køre en anden strategi, nemlig at satse stort på at få gang i salget af de billigere produkter fra B&O Play, for det vil mange fra middelklassen have råd til, lød det i 2012 fra Qi Jianhong til Børsens udsendte.