B&O i partnerskab med koreansk TV-gigant

Det danske elektronikklenodie Bang & Olufsen (B&O) indgår nyt samarbejde med den koreanske TV-gigant LG. B&O forhandler stadig med mulige købere af hele virksomheden, oplyser bestyrelsesformand Ole Andersen.

B&O-topchef, Tue Mantoni. Fold sammen
Læs mere
Foto: Keld Navntoft

Midt i afgørende forhandlinger om fremtiden som selvstændigt selskab indgår det presse elektronikklenodie Bang & Olufsen (B&O) overraskende et stort samarbejde med det koreanske elektronikkonglomerat LG, der er en af verdens førende inden for fladskærms-TV.

Samarbejdet sker »for at skabe stordriftsfordele og reducere kompleksiteten i Bang & Olufsen«, som B&O's bestyrelse skriver i en meddelelse fredag. Samtidig meddleler B&O's bestyrelse, at der forhandles med én mulig byder på hele eller dele af B&O. Det betyder samtidig, at en eller flere andre mulige købere er faldet fra siden B&O's bestyrelse tilbage i november 2015 meddelte, at den forhandlede med interesserede købere.

»På nuværende tidspunkt har Bang & Olufsen ikke indgået noget bindende tilsagn, og der er fortsat usikkerhed omkring udfaldet af dialogen med den potentielle byder,« skriver bestyrelsen i meddelelsen.

B&O indgår det strategiske teknologipartnerskab med LG, som B&O kalder en teknologisk frontløber med deres OLED-teknologi og WebOS. B&O vil fremover fokusere på sine kompetencer inden for design, akustik og smart home-integration inden for TV-udvikling, og kombinere dette med LG's evner inden for OLED-teknologi.

Med andre ord skal en væsentligt del af indmaden i B&O's TV fremover komme fra LG. Samarbejdet skal være med til løse et af B&O's helt store problemer, nemlig at virksomheden simpelthen er for lille og det har vist sig svært at tjene penge på både at producere lyd- og billedprodukter for den danske virksomhed.

»Partnerskabet med LG vil gøre det muligt for Bang & Olufsen fortsat at være med helt fremme inden for innovation af TV - en kategori, der i øjeblikket undergår store forandringer, og som er særdeles vigtig for Bang & Olufsen. Partnerskabet vil adressere Bang & Olufsens hovedudfordringer relateret til skala og kompleksitet,« udtaler B&O's topchef Tue Mantoni.

Det første resultat af partnerskabet er et B&O OLED-TV lanceret i 2017, oplyser B&O. Derudover omfatter partnerskabet samarbejde på andre områder såsom licens og aktiviteter relateret til salg af andre produkter.

Aftalen betyder, at B&O kan spare 150-200 mio. kr om året, når den er ført ud i livet.