B&O i dialog med interesseret køber

Bang & Olufsen har fået en henvendelse fra en eventuel køber til hele eller dele af koncernen, som Struer-virksomheden nu undersøger substansen i. Aktien brager gennem lydmuren.

Bang & Olufsens koncernchef Tue Mantoni Fold sammen
Læs mere
Foto: Johan Gadegaard

Der er efter alt at dømme et købstilbud på vej på Bang & Olufsen. Lyd- og TV-flagskibet fra Struer oplyser i hvert fald torsdag, at man har modtaget »visse« indledende henvendelser vedrørende en potentiel offentliggørelse af et købstilbud.

»På den baggrund har selskabet indledt en dialog for at undersøge og analysere substansen af disse henvendelser. Den igangværende dialog vil muligvis føre til et købstilbud på hele eller dele af den udstedte aktiekapital i Bang & Olufsen,« skriver ledelsen i en meddelelse til fondsbørsen.

Aktiemarkedet reagerer umiddelbart voldsomt på udsigten til et godt købstilbud, idet aktien hurtigt bragede gennem lydmuren med en stigning på 27 pct.

Bang & Olufsens bestyrelsesformand Ole Andersen understreger, at der ikke er nogen sikkerhed for udfaldet af diskussionerne med en potentiel køber eller for, at der overhovedet kommer et tilbud.

Det er imidlertid kun et år siden, at Ole Andersen i et interview med Berlingske erkendte, at B&O ikke længere har en størrelse til at klare sig mod store, globale konkurrenter. Ole Andersen sagde, at alle muligheder nu stod åbne for den 90-årige danske virksomhed.

I marts i år solgte Bang & Olufsen så sin Automotive-division med lydudstyr til luksusbiler til den amerikanske koncern Harman International. Derudover solgte B&O en aktiepost på 35 pct. i Medicom, der producerer teknisk udstyr til sundhedssektoren, til Maj Invest.

Bang & Olufsen har i flere år skrantet og en række fyringer, sparerunder og kreative effektiviseringstiltag har ikke bragt virksomhedens omkostninger ned på et tåleligt niveau som både ledelsen og aktiemarkedet har kunnet være tilfredse med.

Selskabet har i de sidste tre år kørt med driftsunderskud  og på generalforsamlingen i efteråret fremlagde bestyrelsen en strategiplan, der skal hæve virksomheds driftsresultat betydeligt inden for en 3-årig periode. Blandt andet skulle partnerskaber inden for produktionen af TV være en del af løsningen.

TV: Økonom: B&O ender sandsynligvis i et salg