B&O holder fast i luksus

På trods af dårlige resultater i et nedadgående luksusmarked vil Bang & Olufsen fortsat være luksusproducent.

Foto: Scanpix
Spekulationerne om et salg har svirret, aktiekursen har raslet nedad, og fremtidsudsigterne er dystre.

Men i direktør Kalle Nielsens verden er der stadig plads til et hjørne af stædig optimisme.

Topchefen for Bang & Olufsen nægter at betragte virksomheden som overlevelsestruet og ryster på hovedet af enhver snak om at rykke produkterne ned i en anden prisklasse.

"Der er ingen tvivl om, at vi skal ligge i den øverste prisklasse. Vi ville gå alt for meget på kompromis, hvis vi satte priserne ned," siger Kalle Nielsen. Direktøren mener, at mange brands kæmper for at komme op i luksusklassen. Alene af den grund ville det være dumdristigt at sætte priserne ned.

Sjovest i luksussegmentet
"Vi har det hårdt lige nu, men det har mærkevarerne i den lavere prisklasse også. I det lange perspektiv bliver det sjovest at ligge i luksussegmentet, for det vokser mest," siger han. Bang & Olufsen er blevet kaldt for både kriseramt og overlevelsestruet. Sidstnævnte benævnelse giver Kalle Nielsen ikke meget for.

"Det brand og den teknologi vi har, er meget værd. Det er langt overdrevet, at vi skulle være tæt på at dø. For tre år siden valgte vi at gå ind i markedet for audioudstyr til biler, og i dag er vi verdens bedste. Det illustrerer den værdi, som vi sidder på," siger han.

Læs hele historien om fremtidsusigterne for B&O i Berlingske Business fredag.