B&O-forhandlere overraskede over nye lukninger

Nok er salget ramt af krisen, men det ligger stadig stabilt, lyder det fra en række B&O-forhandlere, hvoraf mange er overraskede over, at Bang & Olufsen nu vil lukke forhandlere.

Foto: Brian Bergmann

Salget af Bang & Olufsen går udmærket set i lyset af, at folk holder igen med forbruget.

Sådan lyder det fra lidt over en håndfuld Bang & Olufsen-forhandlere, som Berlingske i dag har været i kontakt med.

Struer-virksomheden annoncererede i dag i forbindelse med et skuffende regnskab, at man vil lukke 125 forhandlere rundt om i Europa. I de sidste fire år er 25 procent af forhandlerne allerede lukket, så der er i dag er 859 steder at købe B&O i Europa.

Forhandler Jens Andersen fra B&O-forhandleren Munk Radio i Sorø fortæller, at dagens melding om forhandlerlukninger kommer som en nyhed for ham. Forretningen har solgt Bang & Olufsen produkter i godt 20 år.

"Der har godt nok været meldinger om, at nogen butikker ikke sælger godt nok, men det havde jeg ikke hørt om før i dag. Vi sælger det, som vi har gjort siden krisen startede og føler ikke, vi kan gøre mere," siger han.

Bang & Olufsen er hårdt ramt af en tilbagegang i salget af de vigtige luksusprodukter i AV-divisionen, mens den populære og noget billigere Play-serie nu sælger så meget, at de er begyndt æde af salget af AV-produkter som eksempelvis Beolab lydsystemerne.

Forhandlerne, Berlingske har været i kontakt med, genkender, at Play-serien er særdeles populær og har skabt fornyet interesse for elektronikvirksomheden fra Struer. Samtidig går salget af AV noget trægere.

"Tue Mantonis mål om at fordoble omsætningen er måske lidt for ambitiøs. Jeg synes egentlig B&O gør det rigtige, men før der kommer noget optimisme i samfundet, så kommer der ikke til at ske så meget med salget. Bang & Olufsen er bare et luksusprodukt, som man kan undvære, hvis man skal, og derfor holder forbrugerne sig fra det, indtil krisestemningen vender," siger Martin Henriksen, der driver en B&O shop-in-shop i sin 2tal-forretning i Frederikssund.

Håbet hos Bang & Olufsen er, at de unge forbrugere på sigt vil gå fra Play-serien til de dyrere luksusprodukter. Jens Andersen fra Munk Radio i Sorø har dog også registreret, at kunder som allerede har de traditionelle produkter er begyndt at vælge de billigere alternativer i Play-serien.

"Det er min oplevelse, at folk, som allerede har B&O-produkter, også går efter de nye produkter, der kan kobles sammen med deres telefon og afspille via WI-FI," siger han.

Ole Madsen fra shop-in-shop forhandleren Expert i Køge fortæller også, at han er påpasselig med at have for mange af de dyre produkter hjemme i butikken. Butikken risikerer at notere store tab, når produkterne bliver skiftet ud med nye opdateringer.

"Det er selvfølgelig altid en udfordring for en forretning som vores, og det slår endnu hårdere, når produkterne er så dyre, som B&Os. Derfor har vi så godt som kun et udstillingseksemplar i butikken," siger han.