B&O-chef: Vi har lavet den perfekte cocktail

Struer-selskabet Bang & Olufsen har fortsat masser af hårdt arbejde foran sig efter salget Automotive-divisionen til amerikanske Harman. B&O-topchef Tue Mantoni er dog sikker på, at selskabets med tirsdagens frasalg har bragt sig ud af det strategiske vadested.

Foto: Henning Bagger. Bang & Olufsen fokuserer forretningen og sælger fra. B&O har indgået en licensaftale med Harman International Industries og sælger sine aktiver i den såkaldte Automotive-forretning, der omfatter lydsystemer til luksusbiler. Det oplyser den Struer-baserede virksomhed i en fondsbørsmeddelelse.
Læs mere
Fold sammen

Der var ikke meget vemod at spore hos B&O-topchef Tue Mantoni, der tirsdag tog afsked med selskabets succesfulde Automotive-division, der sælger lydsystemer til primært tyske luksusbiler. Automotive-enheden, der udgør over 20 pct. af Struer-selskabets omsætning, bliver nu overdraget til amerikanske Harman.

Det sker i kølvandet af et større strategisk analysearbejde, der har overbevist B&O-ledelsen om, at vejen frem for det hårdtprøvede selskab er at fokusere benhårdt på forbrugersiden med udgangspunkt i den klassiske forretning med lyd- og fjernsynssystemer. Dagens frasalg til amerikanske Harman er blot et blandt flere tiltag, der skal bringe B&O ud af en længere strategisk tænkepause.

»Vi har taget en strategisk beslutning om, at vi gerne vil nedbringe kompleksiteten i en relativt lille virksomhed som vores. Med det skridt, vi har taget i dag, får vi reduceret vores grad af kompleksitet væsentligt«, siger Tue Mantoni på en telekonference.

Topchefen mener, at B&O har fundet den helt rigtige ejer til sin Automotive-division.

»Vi mener, at vi ved at kombinere de to selskabers aktiver, styrker og kompetencer har skabt den perfekte cocktail for kunderne i det her marked. Vi regner med at lukke handlen endeligt om seks til ti uger. Derefter påbegynder vi arbejdet med at overflytte vores Automotive-division til Harman. Vi vil overflytte alle de 155 medarbejdere til Harman, som i dag arbejder i Automotive-enheden, siger Tue Mantoni.

B&O får en kontant betaling på knap 1,2 milliarder kr. for sin Automotive-enhed og er derudover sikret årlige licensbetalinger i minimum 20 år, der kan ende med at give endnu større indtægter end selve salgsprisen.

Med indtægterne fra mandagens frasalg vil Struer-selskabet forsøge at skabe et stærkere kapitalgrundlag, der kan understøtte den nye strategi rettet mod forbrugere.

»B&O er en virksomhed, som er på rette vej, men det er også en virksomhed, som opererer i en industri, hvor der er mange forandringer og stærke konkurrenter. Derfor er det nødvendigt at have en stærk kapitalstruktur. Vi forventer at bruge en del af vores udbytte fra frasalget på at nedbringe vores bankgæld,« siger Tue Mantoni, der først til august, når selskabet fremlægger sin årsrapport, vil gå yderligere i detaljer med selskabets fremtidige kapitalstruktur.

Matoni afviser helt og aldeles, at B&O vil sælge ud af selskabets to kerneprodukter - Bang & Olufsen og B&O Play.

»Det klare svar på det spørgsmål er nej. Vi har efter en strategisk gennemgang taget en klar beslutning om, at vi vil fokusere på forbrugersegmentet,« siger Tue Mantoni.