B&O-boss: Vi sælger for lidt i Kina

Kinesernes glæde ved luksusvarer har ikke smittet tilstrækkeligt af på B&O's salg.

Foto: Morten Melhede
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Selvom luksusvarer boomer i Kina har B&O ikke fået tilstrækkelig gang i salget til kineserne. Ganske vist kan B&O fortælle om en generel vækst i Asien i dagens kvartalsregnskab, men udmeldingen dækker over, at salget i Kina skuffer.

"Det er et af de områder, hvor vi meget gerne vil forbedre os," siger Kalle Hvidt, adm. dir. i B&O.

Læs også: Lyd til biler sikrer B&O fremgang

Problemet er, at kineserne ikke finder B&O interessant nok. I indeværende regnskabsår har B&O øget markedsføringsindsatsen, men indsatsen har ikke båret tilstrækkelig frugt.

"Historisk har vores position ikke været så stærk i Kina som i Europa, og det gælder for så vidt både i forhold til butikker og kendskabet til B&O i det kinesiske marked. Det skal vi arbejde med vores partnere om derude og så samtidig også øge marketingtrykket og derved få en højere kendskabsgrad," siger Kalle Hvidt.

Læs også: B&O får sorte tal på bundlinjen

Kina og de nærliggende markeder har tilsammen en vækst på 13,5 pct. i lokale valuta, fremgår det af regnskabet for 2. kvartal. Den vækst er ikke imponerende, vurderer Dan Wejse, som er aktienalytiker i Nordea. Han fremhæver, at et luksusmærke som Burberry i 4. kvartal af 2010 havde over 30 procents fremgang i Kina mod 14 procent på verdensplan.

"Det er Kina, som driver væksten for de store luksusvareproducenter. De har væsentligt højere vækstrater, end det B&O viser på nuværende tidspunkt på trods af, at Kina udgør en væsentlig større del af deres forretning, end Kina gør for B&O," siger han.

B&O har meget at bevise i Kina endnu, vurderer Dan Wejse.

"Der er meget, meget større potentiale i Kina, og selvom B&O snakker om, at det går frem, så mangler vi stadig at se, at de realiserer det store potentiale."

Læs også: B&Os kerneforretning skuffer

Det er væsentligt for B&O at sikre sig en stor omsætningsfremgang i Kina, da hovedmarkederne i Europa har haft det hårdt. Af det seneste regnskab ses en omsætningsnedgang i Storbritannien på 13,6 procent og 2 procent i Danmark, mens det tyske marked nu klarer sig bedre med en fremgang på 7,2 procent.