BMW-køreglæde til voksne

BMWs motorer er nøglen til de dynamiske biler. Dieselmotorerne er ingen undtagelse. Vi har prøvet 5-serien med 4-cylindret og 6-cylindret dieselmotor. Forskellen er ikke så stor som prisen mellem de to modeller antyder.

Snup trygt den lille diesel til BMW 5-serien. Den større motor støjer mere og bruger mere brændstof. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Høy
En større diesel giver mere moment og flere kræfter. Men at skifte fra 4-cylindret diesel til 6-cylindret  diesel betyder også mere støj og et større brændstofforbrug.

Vi har netop kørt en BMW 520D og umiddelbart efter en 530D.

Der er selvfølgelig stor forskel på et moment i den 4-cylindrede på 350 Nm v. 1750 o/m og så den store 3,0-liters, der præsterer 500 Nm ved samme omdrejningstal.

Men med til billedet hører også, at den lille 4-cylindrede siger betydeligt mindre.
Derfor er vi faktisk mest imponerede over den 4-cylindredes evne til at trække en 5-serie BMW, der  må betegnes som en tung bil.

Det gør den lille maskine ubesværet og man sidder ikke og mangler kræfter i versionen med 4-cylindret maskine.

Når man så skifter til den større 530D er det klart, at det mere moment og de omkring 60 hestekræfter ekstra klæder bilen, men man lever fint med en 520D, der også går en del længere på hver liter diesel. Det officielle forbrugstal for en 520D ligger på 19,6 km/l mens 530D kun går 15,6 km/l.

Med til billedet hører også, at den 6-cylindrede er betydeligt mere støjende ved kold motor og i særdeleshed i tomgang. Ved marchfart udlignes forskellen mellem de to motorer dog noget.

En 520D koster som standard 713.00 mens 530D koster 883.000 kr., så selv om der er forskellige i standardudstyret er der mange penge sparet ved at vælge den 4-cylindrede.