Blu-ray scorer nye points

DVD-krigen fortsætter. USAs største forbrugerelektronikkæde vil fremme Sonys nye DVD-format på bekostning af Toshibas.

Krigen om, hvilket format der skal afløse DVDen, er langt fra afgjort. Fold sammen
Læs mere
Foto: Reuters
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Blu-ray-lejren har scoret endnu to points i kampen mod det konkurrerende DVD-format, HD-DVD.

USAs største forbrugerelektronikkæde Best Buy vil nemlig anbefale kunderne at vælge Blu-ray ved at fremvise udstyr og film mere markant end konkurrenten.

Bag Blu-ray står den japanske elektronikgigant Sony, mens Toshiba har udtænkt HD-DVD. Begge skiver ligner dagens DVD-skiver men kan rumme langt flere data, som der er brug for for at kunne lægge film i høj kvalitet (HD) med bedre billede og bedre lyd på. De to formater kan ikke fungere sammen, og kun ganske få afspillere kan klare begge typer.

Store penge på spil

Også det største, amerikanske DVD-udlejningsfirma over postordre, Netflix, vil nu genoverveje kun at levere Blu-ray-film til kunderne.

Filmselskaber som Walt Disney, Sony, 20th Century Fox, MGM og senest Warner Brothers sender udelukkende film ud i Blu-ray-formatet, mens Paramount og Universal Studios udelukkende anvender HD-DVD-formatet, som også Microsoft bakker op.

Der er store penge på spil for at vinde herredømmet over fremtidens DVD-marked. Warner tilføjede HD-DVD-lejren et stort slag, da selskabet for en måned siden trak sin støtte tilbage og besluttede udelukkende at fortsætte med Blu-ray-film.