Blondine-krig på svenske blogs

Unge lyshårede pigers blogs om deres hverdag og deres tøj, er blevet et megahit i Sverige, hvor tre 18-årige piger topper listen over mest besøgte blogs. Også i Danmark rykker de unge piger på bloggen.

Den 18 år gamle Kissie skriver Sveriges mest besøgte blog. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kissies.se
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hun hedder Alexandra Nilsson, men på sin blog kalder hun sig "Kissie". Hun er 18 år gammel og skriver Sveriges mest besøgte blog. 748.000 besøgte hendes blog sidste uge for at læse om hendes hverdag og hendes tøj. Sidste indlæg handler om, hvordan Kissie skyndte sig hjem fra biografen med menstruationssmerter.

Og hun er ikke den eneste unge pige med vanvittige besøgstal på sin blogs med heraf følgende annonceindtægter. Kissie har overtaget tronen fra en jævnaldrende blondine, Blondinbella, der nu må nøjes med at skrive Sveriges tredjestørste blog med knap en halv million ugentlige besøg. På andenpladsen ligger 18-årige Kenza.

De unge svenske blondiners blogs bliver fulgt med interesse i en medieverden, hvor brugere er lig med penge. Selv er Alexandra Nilsson ikke i tvivl om, hvorfor hun har så mange læsere.

”Det er fordi, at jeg skriver om forskellige ting, som mange synes om. Jeg skriver blandt andet om tøj og mode, men en anden dag kan jeg skrive om slanketips målrettet fyrer. Og så er jeg ekstremt god til at provokere,” siger hun til Aftonbladet.se. Hun regner med, at Kissie kan holde sig på toppen til hun er 20 år.

”Kissie er en blogkarakter. Jeg overdriver alting hundrede gange i bloggen og alting er lyserødt og meget Paris Hilton. Det er et rollespil, som jeg tjener mange penge på, blandt andet gennem annoncer,” siger Alexandra Nilsson, der også anbefaler produkter på sin blog og får sponsoreret tøj. Hun planlægger at starte sit eget PR-bureau, når hun bliver lidt ældre.

De svenske besøgstal er svimlende høje, men også i Danmark rykker de unge piger på bloggen. Overskrift.dk overvåger og samler de danske blogs, og her oplever Stefan Bøgh-Andersen en massiv vækst i antallet af det, som han kategoriserer som modeblogs.

”Vi er i øjeblikket ved at kategoriserer den type blogs, hvor 18-30-årige piger skriver om tøj og tager billeder af sig selv og det tøj, de har på i byen eller drømmer om. Vi er oppe på 400 blogs,” siger han og peger på, at tallet stiger kraftigt.

”Det er personligt og ærligt. Det er ikke en reklamekampagne lavet af en stor virksomhed,” siger Stefan Bøgh-Andersen.

De svenske besøgstal er imidlertid så høje, at det har vakt interesse for at udvikle en strømlinet forretningsmodel omkring bloggene. Et forsøg på at bygge en decideret virksomhed op omkring Blondinbella mangler dog stadig at vise sig bæredygtig.

Mens Blondinebella eller Isabella Löwengrip, som hendes forældre har døbt hende, hævdede, at hun tjente 300-400.000 om måneden på sin blog, viste det første regnskab fra Blondinbella AB viser en omsætning på 433.000 og et overskud på 113.000 for 2008.