Bloggere skal betale for at reklamere for musik

Hvis man ulønnet skriver om og poster musik på nettet, skal man betale for at viderebringe musikken.

Foto: HO
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Selv om pladeselskaber giver bloggerne lov til at lægge musikken ud, kræver Koda, som varetager musikernes rettigheder, penge for, at værkerne spilles, skriver Politiken.

Se billederne: Hollywood-kendte slås om pengene

Bloggerne frygter, at det i værste fald kan få færre til at skrive om musik.

»Jeg frygter, at den nye model vil ramme dem, der leverer et seriøst bidrag til musiklivet. Det kan komme til at gå ud over musikkens vækstlag - musikalsk og journalistisk. Udgifterne er ikke voldsomt store, men de er der, og det får os til at revidere, hvad vi vil med vores blog. Og den unge mand på 16, der lige har startet en blog op, han mister jo lysten, når han modtager en regning fra Koda«, siger Eva Laksø fra Regnsky.dk til Politiken.

Se billederne: De kendte ringer med børsklokken

Regnsky.dk er en af de store danske musikblogs med omkring 60.000 læsere om måneden.

De danske musikblogs er eksploderet de sidste par år. Fra i alt omkring 10 for to år siden, er der i dag op mod 70 sites på nettet, hvor danske musikelskere frivilligt og ulønnet skriver om ny musik og poster musiknumre eller videoer med kunstnere, der falder i deres smag.