Blodrødt år venter flybranchen

I løbet af den seneste uge er tre flyselskaber gået konkurs, og flere vil følge efter. Det forudser eksperter, som dog freder SAS og Cimber. Men SAS’ forretningsmodel sættes under pres.

En Boeing 737 fra det statsstøttede ungarske luftfartsselskab Malev, som nu er gået konkurs, ses her under en flyopvisning over hovedstaden, Budapest, og Donau-floden. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

International luftfart viser efter et år uden konkurser nu tegn på en industri i opbrud. I løbet af den sidste uge er tre flyselskaber styrtet i grus, herunder Spanair og ungarsk statsstøttede Malev, og det skal forstås som et tegn på et udsultet marked, som er ved at krakelere. Ikke mindst de politiske uroligheder i Mellemøsten og Nordafrika har bidraget til en stagnerende rejselyst. Eksperter spår et annus horribilis i 2012 med flere konkurser blandt de svage selskaber. Hvad der især er foruroligende for de etablerede selskaber er, at de nye konkurser nok ikke skal ses så meget som et tegn på en ny krise, men nærmere et permanent uvejr, som selskaberne er nødt til at navigere i. Eller krakke.Jacob Pedersen nævner krakket hos ungarske Malev som skelsættende, fordi det er en af de gamle kulturbærere, som har været i branchen i 66 år, og hans analyse af krakket er interessant for nordiske himmelstrøg.

»Det betyder, at alle aktører er udfordret, og konkurserne nu er et udtryk for, at selskaber, som ikke har været så velpolstrede, og som ikke har haft en bæredygtig forretningsmodel, må bukke under,« siger Ole Kichert Christensen, der er ekspert i luftfart og indehaver af Travelbroker.

Han peger også på, at overkapaciteten i det europæiske luftrum i samme periode er blevet yderligere presset af lavprisselskaberne og mellemøstlige selskaber med høj kapacitet i nye, store fly.

Permanent uvejr

»Der er ikke noget, der tyder på, at rammevilkårene kommer til at ændre sig inden for det næste stykke tid, så jeg tror, at vi nu ser begyndelsen på en hovedrengøring i industrien. De svage selskaber vil blive svagere og nogle vil krakke. Jeg mener, det er højst utænkeligt, at vi ikke kommer til at se flere konkurser i det kommende år,« udlægger senioranalytiker i Sydbank Jacob Pedersen en dyster dagsorden for 2012.

Med andre ord er der lagt op til et casestudie i survival of the fittest, og vinderne bliver de selskaber, som har en ukompliceret forretningsmodel og er etableret i de rette nicher, mener Jacob Pedersen. Dengang verden brød sammen i 2008 var manøvren for flyselskaberne at holde omkostningerne nede og finde løsninger, som kunne efterkomme brede kundeønsker.

»Problemet er hos de flyselskaber, som har lagt sig an på at være store, og som har haft komplicerede forretningsmodeller og høje omkostninger. Hvis de i mellemtiden ikke har nået at få den volumen, der skal til, så kommer de til at tabe. Og de taber allerede stort,« siger han.

Tilbage i 2008 ramte den første krise. Her nåede brændstofpriserne det højeste niveau nogensinde som følge af galopperende oliepriser, og som om de stigende udgifter ikke skulle være nok, fulgte finanskrisen efter. Det mindskede efterspørgslen i industrien og efterlod de tidligere forretningsmodeller udfordret.

Det forklarer ekspert i luftfart og indehaver af Travelbroker Ole Kichert Christensen.

»Det var som om, at alle verdens ulykker ramte på samme tid, og ud over de strukturelle udfordringer kom der forskellige naturkatastrofer som perler på en snor,« siger han og henviser til blandt andet to hårde isvintre i træk og efterfølgende askeskyer.

En ny virkelighed

»Det er et nationalt flyselskab, som SAS er det i Norden, og Malevs krak er med til at fortælle en historie om, at dagene med statsstøtte nu er ovre. Det er der nogen, som lider gevaldigt under,« siger han.

Begge eksperter er dog optimistiske på både danske Cimber og nordiske SAS’ vegne. Jacob Pedersen regner i øjeblikket med et lille overskud for SAS, selv om det er meget påvirkeligt af, om vi får en generel nordisk krise i løbet af det næste år. Han mener ikke, at snakken om en konsolidering for det nordisk statsejede flyselskab bliver et emne på den korte bane.

»EU-regler betyder, at man ikke kan overtage mere end 50 procent, så jeg tror ikke, at det vil være interessant for nogen lige i øjeblikket. Men det er klart, at hvis den generelle økonomiske situation i Norden ændrer sig, så er situationen en helt anden, fordi så bliver der brug for flere penge,« mener han.

Ole Kichert Christensen peger på, at Cimber er mere påvirkelige, og at den generelle usikkerhed vil påvirke investorerne både for SAS og Cimber, men at Cimbers opbakning fra Ukraine ser ud til at være solid. Jacob Pedersen er enig.

»Kigger man på de rå tal, er Cimber på konkursens rand, og de var gået konkurs op til flere gange i løbet af de sidste år, hvis ikke deres ukrainske ejer havde postet penge i dem. Men alt tyder nu også på, at de har en solid opbakning, så jeg tror ikke, der er nogen grund til at være bekymret på deres vegne,« siger Jacob Pedersen.

Om der er grund til bekymring eller ej bliver sandsynligvis mere klart, når SAS fremlægger sit årsregnskab på onsdag.